واشنگتن ۱۱ شرکت و ۵ نفر را در لیست سیاه قرار می دهد… روحانی به «پاسخ مناسب» تهدید می کند

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال سخنرانی برای روزنامه نگاران در کاخ سفید – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال سخنرانی برای روزنامه نگاران در کاخ سفید – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

چند ساعت پس از پایان یافتن رسمی تحریم های بین المللی مرتبط با برنامه هسته ای ایران، این کشور روز گذشته خود را زیر چتر تحریم های جدیدی یافت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به علت توسعه موشک های بالستیک اعمال کرد.

بر اساس تحریم های جدید، خزانه آمریکا، ۱۱ شرکت و ۵ نفر ایرانی را به اتهام دست داشتن در برنامه موشک های بالستیک، و خرید قطعات برای این موشک ها، در لیست سیاه قرار داد. این شرکت ها و افراد از استفاده از سیستم بانکی در ایالات متحده ممنوع شدند.

در حالی که حسن روحانی رئیس جمهور ایران، متعهد شد به تحریم های جدید، «پاسخ مناسب» می دهد، پرزیدنت اوباما تأکید کرد که واشنگتن درباره تهدید ایران بر کشورهای منطقه قاطع خواهد ماند. اوباما در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت: «اجرای توافق هسته ای با  تجدید دیدار خانواده های آمریکایی آغاز شد». وی در سخنرانی خود به «پیشرفت تاریخی که به لطف دیپلماسی بدون یک جنگ جدید در شرق میانه »به دست آمده است اشاره کرد و گفت: «این امر امکان اعتماد به قدرت و حکمت و صبر و شکیبایی را ثابت می کند». اوباما همچنین از نقش سویس در مذاکرات با تهران قدردانی کرد.

از سوی دیگر آدام زوبین معاون وزارت خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا گفت: «برنامه توسعه موشک های بالستیک ایران، خطر بزرگی بر امنیت منطقه ای و جهانی تشکیل می دهد و ایران تحت تحریم های بین المللی باقی خواهد ماند».

اما در تهران، روحانی در اولین سخنرانی خود پس از اعلام «روز اجرای رسمی توافق»، رسیدن به توافق هسته ای را موفقیت کشور تحت «حمایت» علی خامنه ای رهبر ایران دانست، و توافق هسته ای را یک «دستاورد ملی» در خدمت ملت و منافع ملی به شمار آورد.