مرگ یزدگرد

مرگ یزدگرد

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

درگذشت باستانی پاریزی

محمد ابراهیم باستانی پاریزی، ادیب و مورخ شناخته شده روز سه شنبه ۵ فروردین درگذشت.

باستانی پاریزی که به بیماری کبدی مبتلا بود، در هشتاد و هشت سالگی در بیمارستانی در تهران از دنیا رفت. این نویسنده ده ها کتاب منتشر کرده و حدود پنج دهه به تدریس ادبیات فارسی در دانشگاه تهران مشغول بود.

محمدابراهیم باستانی پاریزی (زاده ۳ دی ۱۳۰۴ در پاریز – درگذشته ۵ فروردین ۱۳۹۳ در تهران) (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

محمدابراهیم باستانی پاریزی (زاده ۳ دی ۱۳۰۴ در پاریز – درگذشته ۵ فروردین ۱۳۹۳ در تهران) (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

پاریزی تاریخ را با زبانی شیوا و همراه با شوخ طبعی روایت می کرد و به همین دلیل مخاطبان زیادی داشت. کتاب “پیغمبر دزدان” او که اولین بار در سال ۱۳۲۴ در کرمان به چاپ رسیده بود، بارها تجدید چاپ شد و به چاپ هفدهم رسید.

وی شعرگویی را سنین کودکی آغاز کرد و انتشار قریب به ۷۰ کتاب گواهی بر این مدعا است.

باز شب آمد و شد اول بیداریها / من و سودای دل و فکر گرفتاریها
شب خیالات و همه روز، تکاپوی حیات / خسته شد جان و تنم زین همه تکراریها
در میان دو عدم، این دو قدم راه چه بود؟ / که کشیدیم درین مرحله بس خواریها
دلخوشی‌ها چو سرابم سوی خود بُرد، ولیک / حیف از آن کوشش و طی کردن دشواریها
نوجوانی بهوس رفت و از آن بر جا ماند / تنگی سینه و کم خوابی و بیماریها
سرگذشتی گُنه آلود و، حیاتی مغشوش / خاطراتی سیه از ضبط خطا کاریها
کور سوئی نزد آخر به حیات ابدی / شمع جانم، که فدا شد به وفاداریها

یازده هنرمند ایرانی ساکن نیویورک در “ونیتی فر Vanity Fair “

مجله معروف “ونیتی فر” در وبسایت خود در یک گزارش تصویری از هنرمندان ایرانی ساکن نیویورک، یازده نفر از آنها را معرفی کرده است.

شهرداد روحانی

شهرداد روحانی (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

این مجله ضمن اشاره به واقعه کشته شدن اعضای جوان یک گروه موسیقی ایرانی در این شهردر نوامبر ۲۰۱۳، نیویورک را مرکزی برای نسل تازه رو به رشد هنرمندان ایرانی عنوان کرده است.

یازده چهره معرفی شده در این وبسایت عبارتند از : شیرین نشاط (هنرمند و فیلمساز)، حافظ ناظری(آهنگساز)، نیما بهنود(طراح لباس)،محسن نامجو(خواننده)، دزیره اخوان(کارگردان)، بهناز صراف پور(طراح لباس)، تینا صیرفی(طراح داخلی)، امیر اخوان(نقاش)، نریمان حامد(مستندساز)، راحیل جمالی فرد(خواننده پانک- راک)،آریا قوامیان(کارگردان).

ضبط آخرین اثر شهرداد روحانی در پراگ

آخرین اثر شهرداد روحانی با نام “سوئیت سمفونی خلیج فارس” در پراگ ضبط شد.

روحانی پائیز امسال به دعوت سه جوان ایرانی، این اثر را در تالار اسمتانا در پراگ اجرا کرده بود.

این اثر حماسی بزرگ در تالار معروف رودلفینوم پراگ اجرا و ضبط شد و به زودی به بازار عرضه می شود و علاوه بر سی دی صوتی، نسخه تصویری هم خواهد داشت.

نوازندگان ارکستر سمفونیک پراگ، نوازندگی این اجرا را به عهده داشتند. این سمفونی اولین بار هم با همین ارکستر در شهر پراگ اجرا شد و چند بازرگان ایرانی مقیم اروپا و آمریکا هزینه های این اجرا را تقبل کردند تا به صورت مستقل اجرا شود.

پوستر ویدئوکلیپ همایون شجریان به کارگردانی باران کوثری (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

پوستر ویدئوکلیپ همایون شجریان به کارگردانی باران کوثری (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

بازیگران سینما در ویدئوکلیپ همایون شجریان

باران کوثری بازیگر سینما، یک ویدئوکلیپ برای اثر تازه همایون شجریان ساخته است که در یوتیوب در اختیار علاقه مندان گذاشته است.

همایون شجریان شعری از سیمین بهبهانی را با عنوان “چرا رفتی” می خواند و بازیگران غالباً شناخته شده ای از سینمای ایران، در طول این ویدئو در حال گوش کردن به این آهنگ با گوشی دیده می شوند و واکنش های آنها کلیپ را شکل می دهد.

سحر دولتشاهی، نوید محمد زاده ( بازیگر فیلم “عصبانی نیستم”) از جمله بازیگرانی هستند که در کنار باران کوثری در این کلیپ حاضر شده اند.

https://www.youtube.com/watch?v=DL9IZl3DB80

سینمای ایران در جشنواره فریبورگ

جشنواره بین المللی فریبورگ که یکی از بزرگ ترین جشنواره های فیلم سوئیس محسوب می شود، برنامه مفصلی را به بزرگداشت تاریخ سینمای ایران اختصاص داده است.

این برنامه که با نمایش تعداد زیادی فیلم از دوران مختلف تاریخ سینمای ایران همراه است، با جلسه نقد و بررسی با حضور کارشناسان کامل خواهد شد. برای این برنامه از چهارده فیلمساز ایرانی خواسته شده است تا سه فیلم برتر سینمای ایران را انتخاب کنند و در نهایت حاصل این نظرسنجی این برنامه ویژه را شکل داده است.

سینماگرانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند عبارتند از: بهرام بیضایی، اصغر فرهادی، بهمن قبادی، محسن مخملباف، امیر نادری، شیرین نشاط، شهرام مکری، مانیا اکبری، کاوه بختیاری، جعفر پناهی، رفیع پیتز، سپیده فارسی، محمود غفاری و محمد رسول‌‌اف.

از میان فیلم های منتخب باید به “مرگ یزدگرد” ساخته درخشان بهرام بیضائی اشاره کرد که پس از دهه ها برای اولین بار در اروپا به نمایش درمی آید و چهره تازه ای از سینمای ایران را به مخاطبان غربی معرفی خواهد کرد.

خشت و آئینه(ابراهیم گلستان)، جدایی نادر از سیمین(اصغر فرهادی)، خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)، هامون(داریوش مهرجویی) و دونده (امیر نادری) از دیگر فیلم های این برنامه هستند. کیارستمی با سه فیلم و بیضائی و مهرجویی با دو فیلم رکورددار این نظرسنجی هستند.

هر کدام از فیلمسازها برای انتخاب های خود دلایل خودشان را ذکر کرده اند و برخی هم در نمایش فیلم ها حاضر خواهند شد و درباره انتخاب خود برای تماشاگران توضیح خواهند داد.

روز سوم آوریل جلسه ای هم با حضور کارشناسان و فیلمسازان درباره سینمای ایران برپا خواهد شد. در این جلسه شهرام مکری(فیلمساز)، مانیا اکبری(فیلمساز)، محمد عبدی( منتقد فیلم)، احسان خوشبخت(منتقد مجله فیلم) و زهره احمدپور سامانی(مشاور فیلمنامه گربه و ماهی) به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت.

امسال دو فیلم هم از سینمای ایران در بخش مسابقه این جشنواره حضور دارند: “دست نوشته ها نمی سوزند” ساخته محمد رسول اف و “گربه و ماهی” ساخته شهرام مکری.

جشنواره فریبورگ از امروز(بیست و نهم مارس) تا پنجم آوریل برگزار می شود.