میزگرد سینمای ایران در فریبورگ

میزگرد سینمای ایران در فریبورگ

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

نگاه متفاوت به تاریخ سینمای ایران در جشنواره فریبورگ

بیست و هشتمین دوره جشنواره فریبورگ در سوئیس که پس از لوکارنو مهمترین جشنواره این کشور محسوب می شود، در یک برنامه ویژه به مرور تاریخ سینمای ایران پرداخت.

تیری ژوبن مدیر هنری این جشنواره که عاشق سینما و فرهنگ ایران است، از چهارده فیلمساز شناخته شده ایرانی در جشنواره های جهانی، از بهرام بیضائی و محسن مخملباف تا جعفر پناهی و شهرام مکری، خواسته است تا سه فیلم برگزیده خودشان را از سینمای ایران انتخاب کنند. حاصل این انتخاب به عنوان یک برنامه ویژه در جشنواره فریبورگ که تا روز یکشنبه ادامه داشت، به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت.

مانیا اکبری، شهرام مکری و کاوه بختیاری فیلمسازانی بودند که در جشنواره حضور داشتند و پیش از نمایش فیلم ها به توضیح درباره انتخاب های خود پرداختند.

جلسه نقد و بررسی سینمای ایران با حضور چند فیلمساز و منتقد (از جمله شهرام مکری و محمد عبدی) برگزار شد و این بحث عمده در این جلسه پیش کشیده شد که آیا نگاه غرب به تاریخ سینمای ایران نگاه کاملی است؟ کدام فیلمسازان و فیلم های مهم تاریخ سینمای ایران در غرب دیده نشده اند؟ این بحث مورد توجه منتقدان و مدیران جشنواره های جهانی قرار گرفت و قرار است این برنامه درباره سینمای ایران در جشنواره های ادینبورگ و تورنتو هم ادامه یابد.

در این نظرسنجی، “گاو” ساخته داریوش مهرجویی با پنج رای بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و پس از آن “یک اتفاق ساده” و “طبیعت بی جان” ساخته های سهراب شهید ثالث و “دونده” ساخته امیر نادری با چهار رای در مکان دوم قرار دارند. خانه سیاه است (فروغ فرخزداد)، اون شب که بارون اومد (کامران شیردل) و کلوز آپ (عباس کیارستمی) با سه رای در رتبه بعدی قرار دارند.

نمایش پنج نسخه سی و پنج میلی متری از فیلم های کمتر دیده شده سینمای ایران (از جمله طبیعت بی جان) منتقدان غربی را شگفت زده کرد.

درگذشت حسین شهیدی

شهیدی

شهیدی

حسین شهیدی، روزنامه نگار، نویسنده و استاد ارتباطات، روز پنج شنبه دهم آوریل در لندن درگذشت.

حسین شهیدی پسر جعفر شهیدی،‌ استاد زبان فارسی،‌ مترجم نهج البلاغه و رییس سابق موسسه لغت‌نامه دهخدا بود.

کتاب “روزنامه‌نگاری در ایران: از رسالت تا حرفه” که پایان نامه دکترای حسین شهیدی بود، از کتاب‌های شاخص در زمینه مطبوعات ایران است که در سال ۲۰۰۷ توسط انتشارات راتلج منتشر شد.

او چندین سال استاد رشته علوم ارتباطات در دانشگاه آمریکایی بیروت بود و در زمینه مسایل حوزه خاورمیانه به ویژه ایران، افغانستان، لبنان و فلسطین به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی مقاله‌های تحلیلی می نوشت.

انتقاد های شدید حاتمی کیا به سینماگران ایرانی

ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز جنگ که این روزها انتقادهای شدیدی را متوجه سینمای ایران می کند، در یک برنامه تلویزیونی که گفته می شود از سوی تندروهای این کشور اداره می شود، بار دیگر ضمن خواندن خود به عنوان “سرباز این نهضت” و اشاره به نگرانی های رهبر ایران درباره سینما، از حضور فیلم های ایرانی در خارج از کشور اظهار نگرانی کرد و گفت:« بگذارید اول داخل کشور را جواب بدهیم.»

او ضمن انتقاد به فیلمسازانی که در جشنواره های جهانی شرکت می کنند، به فیلمسازان “دو پاسپورته” تاخت و فیلمسازانی را که در “چهل جشنواره” شرکت می کنند به سخره گرفت.

او ضمن حمایت از مسعود ده نمکی سوال کرد که چرا فیلم های او فروش می کند؟ حاتمی کیا گفت که غایت جشنواره فجر، اسکار است.

درگذشت ناصر گیتی جاه

ناصر گیتی جاه، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون روز سه شنبه در تهران درگذشت.

این بازیگر که در سن ۷۹ سالگی درگذشت، در سی امین دوره جشنواره فجر ایران برای فیلم «خوابم میآد» ساخته رضا عطاران دیپلم افتخار گرفت.

گیتی جاه در سال ۱۳۳۷ هجری خورشیدی با فعالیت در”جامعه باربد” و نمایش زنده کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۴۱ با فیلم “پستچی” ساخته رفیع حالتی وارد سینما شد و در فیلم های مختلفی چون پنجمین سوار سرنوشت، راه دوم، خط پایان، تنوره دیو، یوزپلنگ، مدرک جرم، مکافات، خواستگاری و پنجاه و سه نفر بازی کرد.

نمایش هایی چون رستم و سهراب و بیژن و منیژه از جمله فعالیت های تئاتری او هستند. او همچنین در سریال هایی چون “خانه به دوش”، “خاله سارا” و “پهلوانان نمی میرند” بازی کرده بود که این مورد آخر هم اکنون در ایران حال پخش است.

بیضائی

بیضائی

آثار تازه بیضائی در انتظار چاپ در ایران

خبرگزاری ایسنا به نقل از شهلا لاهیجی، ناشر آثار بیضائی، اعلام کرد که این فیلمساز و نمایشنامه نویس برجسته، چهار نمایشنامه تازه خود را برای چاپ به ایران فرستاده است.

این چهار نمایشنامه عبارتند از: جانا و بلادور، مجلس شبیه، داستان باورنکردنی و سفر شب.

با این حال خانم لاهیجی به ایسنا گفت: « البته با توجه به این ‌که از حدود یک سال پیش تعداد ۳۴ کتاب انتشاراتم از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد ممنوع‌الچاپ اعلام شده است به همین خاطر و برای رفع مشکل این کتاب‌ها با مسؤولان جدید اداره ارشاد نیز صحبت کرده‌ام که هنوز جوابی به من داده نشده است و منتظرم ببینم جواب مسؤولان برای انتشار کتاب‌های معطل مانده چیست و سپس برای چاپ این نمایشنامه ها و دیگر کتاب‌ها اقدام کنم.»

بهرام بیضائی سال هاست که در آمریکا زندگی و تدریس می کند.

اولین جایزه سال جدید برای سینمای ایران

نمایی از فیلم ماهی و گربه

نمایی از فیلم ماهی و گربه

اولین جایزه جهانی برای سینمای ایران در سال جدید شمسی، به فیلم “ماهی و گربه” ساخته شهرام مکری رسید.

این فیلم که اولین بار در جشنواره ونیز تحسین شد، در بخش مسابقه جشنواره فریبورگ حضور داشت و جایزه فیپرشی (انجمن جهانی منتقدان و نویسندگان سینمایی) را دریافت کرد.

فیلم مکری، یک تجربه تازه در سینمای ایران است که تمام فیلم در یک نمای ۱۳۴ دقیقه ای بدون قطع می گذرد.