یک افسر عربستانی در محل انفجار انتحاری در مقابل مسجد محله العنود در دمام – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

یک افسر عربستانی در محل انفجار انتحاری در مقابل مسجد محله العنود در دمام – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

یک هفته پس از هدف قرار گرفتن نماز گزاران بی گناه در مسجد امام علی در شهرستان القدیح در استان القطیف، داعشی ها در تلاشی دوباره مسجدی را در محله العنود در دمام هدف قرار دادند، اما تفاوت در این دو حادثه بسیار بیشتر از فاصله بیست و پنج کیلومتری بین دو مکان بود. با وجود شوک و درد و رنج وارد شده برای قربانیانی که کشور از دست داد، اما درباره این که تلاش های «داعش» برای کشتن تعداد بیشتر بی گناهان اهداف خود را محقق نکرد اتفاق نظر بیشتری وجود دارد. داعشی ها و تمامی کسانی که به آن ها کمک کردند و کسانی که در داخل و خارج برای آن ها برنامه ریزی کردند، در دستیابی به مقدار اندکی از استراتژی خود که مبتنی بر ضربه زدن به پهلوی عربستان سعودی از طریق ایجاد فتنه مذهبی می باشد شکست خوردند. آن ها همچنین باعث شگفتی شهروندان سعودی و اعتماد آنها به دولت خود و تواناییهای آن در رویارویی با فاجعه شدند هر قدر که این فاجعه دشوار و پیچیده باشد.

و چون کشوری مانند عربستان سعودی از تروریست ها و تروریسم تجربه های تلخی چشیده است، از جمله کشورهایی بود که بیشترین هشدار را از این آفت و مبارزه با آن را داده بود. عربستان سعودی همچنین یکی از اولین کشورهایی بود که شرکت در عملیات قتل و یا وابستگی به گروههای دینی یا عقیدتی تندرو و گروه های تروریستی را جرم دانست. این دولت کاملاً آگاه است که مبارزه با تروریسم تنها یک موضوع محلی و محدود به مرزهای کشور نیست، بلکه با تبدیل شدن تروریسم به جدی ترین چالش جهان، به هدفی کلی برای جامعه بین المللی تبدیل شده است. همان طور که می بینیم بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از افزایش جریان مبارزان خارجی به سوی کشورهای درگیر هشدار می دهد، و فاش می کند که کمیته نظارت و اعمال تحریم بر ضد سازمان های تروریستی تخمین می زند که بیش از ۲۵ هزار مبارز خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان به سوریه، عراق، افغانستان، یمن و لیبی سفر کردند. با وجود همه این ها از ما خواسته می شود بپذیریم که سازمان های اطلاعاتی کشورها در پشت سازمان داعش نایستاده اند، و قبول کنیم یک فرد ساده ماننده ابوبکر بغدادی قادر به مدیریت این همه عملیات استراتژیک و سازمان یافته است که توانست یک شبکه تروریستی جهانی بی سابقه ای را در کوتاه ترین زمان ممکن تشکیل دهد!

بحران هایی که در برخی کشورها وجود دارد، انعکاسی طبیعی از چیزی است که در اطراف آن ها اتفاق می افتد. هنگامی که «داعش» در نزدیکی مرزهای شما مستقر شود، و حوثی ها در بخش دیگری از مرزها با تو نبرد کنند، و هرج و مرج، کشورهای عربی که از تو دور نیستند را در بر گیرد، علاوه بر این ها همسایه ات در حاشیه شرقی خلیج برای دخالت در امور داخلی تو تلاش می کند، اما با وجود تمامی این ها، از جمله اندک کشورهای بزرگ عربی باشی که از هرج و مرجی که پیرامون تو را گرفته است نجات پیدا کنی، درک خواهی کرد که این گونه تلاش ها باید بهایی داشته باشند و گاهی اوقات بهای آن ها گران خواهد بود. اما تفاوت در این است که کشورهای بزرگی مانند عربستان سعودی، که سیاست های عاقلانه و منطقی را دنبال می کند، می تواند این گونه ضربه ها را تحمل کند و با کم ترین میزان خسارت آن ها را پشت سر بگذارد.

عربستان سعودی در طول تاریخ خود با طوفان های بحرانی بسیاری مواجه شد، چه آن هایی که از خارج وزیدن گرفت، و چه بحران هایی که سرچشمه آن ها از داخل بود، و با وجود قدرت و سختی آن بحران ها، عربستان سعودی هر قوی تر و بارقدرتمند تر از آن ها بیرون آمد. هر بار که عربستان سعودی در امواج دریایی متلاطم، که از نا آرامی ها و هرج و مرج رنج می برد، وارد می شود با توانایی فوق العاده و مهار کردن آن، استوار بیرون می آید.