عکس اعدام- محمد علی برنو

عکس اعدام- محمد علی برنو

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

سه جایزه برای عصبانی نیستم! در جشنواره شانگهای

“عصبانی نیستم!” ساخته جنجالی رضا درمیشیان، در هفدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شانگهای موفق به دریافت سه جایزه شد.

این فیلم توانست سه جایزه در بخش استعدادهای تازه آسیا را به خود اختصاص دهد: جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و جایزه وینست وارد که توسط دانشگاهی در نیوزیلند حمایت می شود.

رضا درمیشیان (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

رضا درمیشیان (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

عصبانی نیستم! به دلیلی پرداختن به یک دانشجوی اخراجی بعد از وقایع خرداد سال ۱۳۸۸، مورد انتقاد تندروها قرار گرفت و گروه هایی تهدید کرده بودند که با اتوبوس به محل آخرین نمایش های این فیلم در جشنواره فجر حمله خواهند کرد.

این فیلم که گفته می شد برنده چندین جایزه از جمله بهترین بازیگر زن و مرد در جشنواره فجر بوده، به دلیل سیاست های وزارت ارشاد برای تنش زدایی در آخرین دقایق از بخش مسابقه جشنواره حذف شد.

به تازگی معاونت سینمایی ارشاد اعلام کرده است که فیلم با تغییراتی به نمایش عمومی در خواهد آمد.

جایزه جهانی عکاسی برای ثبت ده دقیقه آخر دو محکوم به اعدام

جایزه بهترین عکاس سال ۲۰۱۴ هشتمین دوره جایزه Px3در پاریس به محمدعلی برنو، عکاس ایرانی به خاطر مجموعه عکس‌های «آخرین لحظه» رسید.

برنو مدال طلای عکس‌های خبری حرفه‌ای را به دست آورد. این مجموعه عکس‌ها درباره ده دقیقه آخر زندگی دو محکوم به اعدام است.

دو جوان محکوم به اعدام همراه با دو تن دیگر در یکی از خیابان‌های تهران به رهگذری حمله کرده و به زور کیف او را ربوده بودند و سپس با قمه به او ضربه زده بودند. فیلمی که از این ماجرا در یوتیوب منتشر شده بود از تلویزیون ایران هم پخش شد و افکار عمومی را برای اجرای حکم اعدام آماده کرد.

محمدعلی برنو به خبرگزاری ایسنا گفته است کار او ثبت واقعیت بوده و قصد ندارد با عکس‌هایش درباره مجازات اعدام قضاوت کند. به گفته او جدا از جنبه عکاسی، وجه اجتماعی مجموعه «لحظه آخر» برایش اهمیت داشته است.

ابراهیم گلستان در جشنواره ادینبورگ

ابراهیم گلستان، فیلمساز و نویسنده برجسته ایرانی، پس از سال ها در یک جشنواره جهانی فیلم شرکت کرد.

گلستان هفته گذشته در نمایش فیلم «خشت و آینه» در شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ادینبورگ حاضر شد و پس از نمایش فیلم به سوالات تماشاگران پاسخ داد.

گلستان در ادینبورگ (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

گلستان در ادینبورگ (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

گلستان که نود و دو سال دارد، غالبا دعوت های مختلف برای شرکت در جشنواره ها را رد می کند، اما این بار دعوت جشنواره ادینبورگ را قبول کرد تا این شهر را برای اولین بار ببیند. خودش می گوید از سال ۱۹۴۸ تا به امروز قصد داشته به دیدن این شهر برود، اما هیچ گاه این فرصت فراهم نشده بود.

گلستان در یک میزدگرد درباره سینمای ایران هم شرکت کرد اما در این میزدگرد بیشتر ترجیح داد سکوت کند.

جشنواره ادینبورگ امسال برنامه مفصلی را درباره سینمای پیش از انقلاب ایران تدارک دیده بود. این برنامه «انقلاب منقطع:سینمای ایران از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۸» نام داشت و در آن نه فیلم برگزیده سینمای پیش از انقلاب به نمایش درآمد.

قرار بود فیلمسازانی چون داریوش مهرجویی و شهرام مکری هم در این جشنواره حاضر شوند، اما به دلیل آماده نشدن به موقع ویزای آنها نتواستند در این جشنواره شرکت کنند.

تعطیلی کلاس های موسیقی در فرهنگسراها

شایعه تعطیلی کلاس های موسیقی در فرهنگسراها به حقیقت تبدیل شده و کلاس های آموزش موسیقی در فرهنگسراهای مختلف تهران که به شهرداری تعلق دارند، به دلیل قدرت گرفتن تندروها و مخالفت آنها با آموزش موسیقی تعطیل شده است.

در جلسه اعضای هیات‌ مدیره خانه موسیقی ایران با ابراز نگرانی از این موضوع از عبدالحسین مختاباد به ‌عنوان رییس کمیته هنری شورای شهر خواسته شد که به ‌صورت جدی این موضوع را پیگیری کند.

اعضای هیات مدیره خانه موسیقی در پایان پیشنهاد دادند که در صورت تمایل شورای شهر و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، این خانه برای تدوین چارچوب‌های لازم آموزشی و نظارتی بر کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها آمادگی دارد. این پیشنهاد با استقبال مختاباد مواجه شد.

درگذشت باقرصحرارودی بازیگر سینما و تلویزیون

باقر صحرارودی از بازیگران قدیمی که به مدت دو سال به دلیل سکته مغزی بستری بود، روز یکشنبه هشتم تیر در بیمارستان درگذشت.

باقر صحرارودی  (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

باقر صحرارودی (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

باقر صحرارودی فعالیت هنری خود را از دهه سی آغاز کرده بود و به عنوان بازیگر و گاه نویسنده و تهیه کننده در تولید آثار تلویزیونی و سینمایی متعددی از جمله صمد و قالیچه حضرت سلیمان، صمد به مدرسه می رود، دندان طلا، سگ کشی، گیرنده، مجموعه عروسکی ماجرای تقی خان، کوچه اقاقیا و سایه همسایه نقش داشته است.

مجوز دفیله در ایران

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که مجوز دفیله (نمایش لباس با راه رفتن مدل ها) برای سه موسسه صادر شده است.

دبیر «کارگروه ساماندهی مد و لباس» در در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که مجوز نمایش زنده‌ لباس‌های «ایرانی-اسلامی» برای سه موسسه صادر شده و تقاضای شمار دیگری از موسسات نیز در حال بررسی است.

حمید قبادی، روز شنبه هفتم تیر در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت که سه موسسه مُد و لباس «مدینو»، «ویولت» و «به ‌پوشی»، موسساتی هستند که پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و طی کردن مراحل قانونی، مجوز لازم را برای نمایش زنده لباس دریافت کرده‌اند.

قبادی با بیان این ‌که نمایش لباس در تعدادی از مراکز واجد شرایط‌ مانند برج میلاد، برج آزادی و تالار وحدت برگزار می‌شود، از شناسایی سی مرکز برای این منظور خبر داد و تاکید کرد که متقاضیان برای هر اجرای نمایش زنده لباس، نیازمند کسب مجوز هستند.

در اسفندسال گذشته، برپایی سومین جشنواره دولتی مُد و لباس در ایران و به ویژه مراسم اختتامیه آن که با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد، و شماری از مدیران ارشد این وزارتخانه برگزار شد، انتقاد شماری از رسانه‌های نزدیک به سپاه و بسیج را به همراه داشت.