(نجات نسل بشر از انقراض به واسطه ازدواج انسان اولیه با انسان عاقل)

نئاندرتال با تکامل ژنتیکی توانست به جنگ بیماری برود

اکثر دانشمندان معتقدند انسان اولیه (نئاندرتال) از بین رفته است و هیچ اثری از آن در زندگی امروزه وجود ندارد، اما این تحلیل درست نیست چراکه آزمایش های صورت گرفته نشان می دهد که ۱٫۸ درصد تا ۲٫۶ درصد از (دی ان ای) اکثر مردم به انسان اولیه بر می‌گردد.
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از سایت «بیگ ثینک»، دانشمندان در پژوهش‌های جدید خود به این نتیجه رسیدند که انسان‌های کنونی گونه به جای‌مانده از انسان اولیه هستند که با تکامل‌های ژنتیکی مناسب توانست نسل انسان را از ویروس‌های مهلک و انقراض نجات دهد.
پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که یک نوع ازدواج بین انسان نئاندرتال و انسان عاقل (هومو ساپینس) توانست همه انسان‌ها را از لحاظ ژنتیکی مرتبط سازد.
در این پژوهش آمده است که انسان عاقل در آن زمان در حال مهاجرت از قاره آفریقا بوده و در منطقه اورآسیا به انسان اولیه می‌رسد و همین امر باعث شد ازدواج‌های بین این دو گونه در برهه زمانی ما بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون سال پیش، نسلی سازگار با شرایط آن زمان را به دنیا بیاورند و مانع از انقراض بشریت شوند.
انسان نئاندرتال توانست با تکامل ژنتیکی خود، از پس بیماری‌ها و ویروس‌های مهلک برآید و با ازدواج با انسان عاقل این ژنتیک مهم را به آن متقل کند و نسل جدیدی سازگار با آن شریط به وجود بیاورد.
دیوید اینارد استاد دانشگاه آریزونای آمریکا و از اعضای تیم این پژوهش در این زمینه گفت: «انسان عاقل در آن زمان برای نجات از نابودی به سمت ازدواج با گونه‌ی دیگر خود پناه برد البته که این نزدیکی در مرحله اول برای او آسان نبود».
پژوهشگران در این پژوهش اطلاعات ۴ هزار و ۵۰۰ ژن از انسان کنونی را جمع‌آوری و با اطلاعات ژن‌های انسان اولیه مقایسه کردند. نتیجه به دست آمده نشان داد ۱۵۲ ژن بین این دو گونه مشترک است.
دانشمندان بر این باورند که ژن‌های موجود در انسان کنونی از انسان اولیه به آنها رسیده است، همان ‌ژن‌هایی که امروزه در برابر ویروس‌هایی مانند هپاتیت، ایدز و آنفلوانزا مقاومت می‌کنند و او را در هزاران سال پیش از نابودی نجات داده است.