عکس از خبرگزاری فرانسه

عکس از خبرگزاری فرانسه

همزمان با آغاز دور جدیدی از گفتگوهای هسته ای در سطح کارشناسی بین ایران و گروه ۱+۵ در وین، اتحادیه اروپا و آمریکا در بیانیه ای مشترک از ایران خواسته اند به همه سوالاتی که همچنان درباره توسعه سلاح های هسته ای توسط این کشور بی جواب مانده است، پاسخ دهد.

جوزف مک‌مانوس، نماینده‌ دفتر واشنگتن آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای، در گفتگو با خبرگزاری آلمان از موافقت ایران برای همکاری با بازرسان این آژانس درباره ابهام‌هایی که هنوز مطرح است، استقبال کرد و گفت: «این کار، راه را برای گام های مثبت بیشتر رو به جلو باز می کند و ما ایران را تشویق می کنیم که به صورت ملموس و با فوریت، به این اقدامات بپردازد.»

نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا این بیانیه را بعد از دیدار با هیئت رییسه‌ آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای در وین منتشر کردند و تاکید کردند که امیدوارند در آینده‌ نزدیک شاهد “پیشرفتی ملموس” باشند.

ظاهرا ایران پس از سال‌ها بالاخره به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است که به برخی اسناد درباره‌ی فعالیت‌هایی که می‌تواند منجر به تولید سلاح اتمی نیز شود، دسترسی پیدا کنند. ایران همچنین اعلام آمادگی کرده است که به بازرسان اجازه دهد به اسناد برخی آزمایش‌ها دسترسی داشته باشند که می‌تواند منجر به ساخت سلاح با قابلیت تخریب بالا شود.

از سوی دیگر روز پنج شنبه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای در واکنش به این بیانیه گفت: همکاری‌های فعلی جمهوری اسلامی ایران و آژانس، براساس توافق و برنامه زمانبندی شده اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، رضا نجفی در پی نشست فصلی اخیر شورای حکام اژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: «درخبرها بود که اتحادیه اروپا از تسریع همکاری کشورمان با آژانس سخن به میان آورده بود که یوکیو آمانو مدیرکل آژانس با اعلام این‌که موضوعات هسته‌ای بسیار فنی و پیچیده هستند و نباید در این باره به آژانس فشار آورده شود، پاسخ اتحادیه اروپا را داد.»

وی درباره همکاری‌های ایران با آژانس افزود: براساس توافق صورت گرفته میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس از آبان‌ماه سال گذشته تاکنون ۱۳اقدام عملی اجرایی شده است و از نظر جمهوری اسلامی ایران دیگر موضوع باقی مانده ای باقی نمانده است.

وی با بیان این‌که «۵ موضوع دیگر هم با آژانس توافق شده است که در ماه آینده اجرایی خواهد شد» گفت: همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس طبق توافق و برنامه زمانبندی شده اجرایی خواهند شد. البته در زمینه گزارش اخیر آژانس نظراتی وجود دارد که به صورت مکتوب منتشر خواهد شد.

نشست فصلی شورای حکام اژانس بین المللی انرژی اتمی پس از سه روز نشست کاری فشرده شامگاه چهارشنبه پایان یافت.

ایران در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین در ماه مه گذشته اعلام کرد که این کشور حاضر نیست از تعداد سانتریفوژهای تاسیسات خود کم کند و خواهان تولید سوخت هسته‌ای برای نیروگاه اتمی بوشهر شد. این دو خواسته چالشی جدید در توافق اتمی به وجود آورده است.

دیپلمات‌های مذاکره‌کننده غربی می‌گویند بعید است که کشورهای ۱+۵ با این خواسته‌های ایران موافقت کنند. آنان همچنین بر این نظرند که تا پایان ماه ژوئیه که دوره‌ی شش ماهه‌ی توافق هسته‌ای ژنو به پایان خواهد رسید، چشم‌انداز توافق دیگر مبهم به نظر می‌رسد.

در این میان، تازه ترین دور مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در وین، پایتخت اتریش آغاز شده است.

حمید بعیدی‌نژاد، رئیس گروه کارشناسی ایران به ایرنا گفته است که طرفین در گفت‌وگوهایی دو روزه “مسائل و موضوعات مختلف فنی” را بررسی می‌کنند.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران هم گفته است که این مذاکرات، تنها برای بررسی مسائل فنی است و “تصمیم‌های نهایی در سطح سیاسی گرفته خواهد شد.”