ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت انتظار دارد که سازوکار تجاری بین اتحادیه اروپا و ایران (SPV) «در روزهای آینده» با هدف تسهیل مبادلات غیردلاری با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا اجرایی شود.
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از فرانس پرس، لودریان در سخنانی در کمیسیون سیاست خارجی پارلمان فرانسه دربارهٔ این کانال مالی افزود: «به عنوان نوعی شرکت تسویه وجوه عمل خواهد کرد که به ایران اجازه می‌دهد با واحد پولی یورو، از سود برخی درآمدهای نفتی خود بهره‌مند شود و همزمان برخی از محصولات اساسی را از سه شریک اصلی [اروپایی] خود خریداری کند.»
در پی خروج آمریکا از توافق اتمی موسوم به برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده، اتحادیه اروپا در پی پیدا کردن راهی است که بتواند جمهوری اسلامی را به ماندن در این توافق تشویق کند.
با گذشت ۹ ماه از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بیش از دو ماه از بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی یکجانبه آن علیه ایران، هنوز سازوکار مالی ویژه‌ای که اتحادیه اروپا وعده‌اش را داده بود اجرایی نشده‌است.
«سازوکار ویژه مالی» (SPV) بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات قرار دارد.
لودریان در عین حال گفت: فرانسه مصرانه مایل است تا با ایران بر سر مسائل اختلافی به ویژه برنامه موشک‌های بالستیک آن گفتگو کند.
او همچنین از میل موشکی ایران ابراز تاسف کرد، مسئله ای که به گفته او منجر به صادرات موشک به دیگر کشورها می‌شود که «پذیرفتنی نیست.»