رجب طیب اردوغان در یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک درباره خطر نیروهای تروریست خارجی – عکس از اسوشیتدپرس

رجب طیب اردوغان در یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک درباره خطر نیروهای تروریست خارجی – عکس از اسوشیتدپرس

بیروت، الشرق الاوسط – رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت که کشور درباره حمایت از ائتلاف علیه داعش به بحث خواهد پرداخت و این در حالی است که مقامات رسمی به الشرق الاوسط گفته اند که هر گونه مشارکت ترکیه در این زمینه به روشن شدن موضع ائتلاف در قبال رژیم اسد بستگی دارد.

اردوغان روز چهارشنبه پیش از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که وی پس از بازگشت به ترکیه با کابینه این کشور درباره چگونگی کمک آنکارا به ائتلاف علیه داعش به بحث خواهد پرداخت. وی درباره اینکه این حمایت ممکن است چه شکلی داشته باشد، گفت: «این حمایت همه اشکال پشتیبانی نظامی و سیاسی را شامل خواهد شد.»

اردوغان همچنین در هنگام توضیح موضع کلی آنکارا در قبال این حملات، نخستین بار، داعش را سازمانی تروریستی خواند و گفت: «البته که ما این اقدام را در هدف قراردادن مواضع این سازمان تروریستی در منطقه، اقدامی مثبت می دانیم.»

در همین حال، یالجین آک‌دوغان معاون نخست وزیر ترکیه در آنکارا گفت که این کشور همواره موافق هرگونه اقدام هماهنگ علیه تروریسم بوده است. وی به شدت از رسانه هایی که گزارش هایی درباره همکاری و حمایت ترکیه از داعش منتشر کرده اند انتقاد کرد.

وی درباره ماهیت مشارکت ترکیه در این ائتلاف گفت: «همکاری نظامی می تواند شکل های مختلفی داشته باشد، و نه فقط مداخله مستقیم در عملیات نظامی.»

بعضی مقامات که خواستند نامشان فاش نشود به الشرق الاوسط گفته اند که دولت ترکیه روز پنج شنبه لایحه ای را در زمینه مشارکت در اقدام نظامی در سوریه و عراق «به منظور حمایت از امنیت ملی» به پارلمان این کشور می برد.

منبعی دیگر گفته است که هفته آینده چندین جلسه با حضور مقامات دولتی و نظامی به منظور بررسی راهبرد رسمی آنکارا و موضع آن در قبال داعش برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر گزارش های متناقضی درباره شیوه حمایت آنکارا از این ائتلاف وجود داشته است.

در حالی که منابعی در دفتر احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه به الشرق الاوسط گفته اند که ترکیه به این ائتلاف اجازه استفاده از حریم هوایی این کشور و یا پایگاه هوایی اینجرلیک در شمال ترکیه را برای انجام حملات هوایی نخواهد داد، منابع رسمی دیگر می گویند که آنکارا پس از بازگشت اردوغان در «موضع محافظه کارانه اش» در قبال استفاده از حریم هوایی این کشور بازبینی خواهد کرد.

یکی از منابع نزدیک به پرزیدنت اردوغان که خواست نامش فاش نشود به الشرق الاوسط گفت که بعید است ترکیه، حریم هوایی آن یا پایگاه اینجرلیک توسط نیروهای ائتلاف مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: آنکارا می خواهد تضمینی دریافت کند مبنی بر اینکه این حملات به نفع اسد تمام نخواهد شد. وی همچنین در این باره ابراز نگرانی کرد که کمک های نظامی به منطقه کردستان به دست دیگر سازمان های تروریستی در خاک ترکیه، به ویژه حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) برسد.

این منبع با اشاره به شمار مردمی که ترکیه ادعا می کند پ.ک.ک از سال ۱۹۸۲ کشته است، گفت: «ما با ۴۰ هزار کشته بهای این کار را پرداخته ایم.»