منابعی در آنکارا: تماس هایی بین دو طرف در ایران *** اپوزیسیون سوریه: از آنکارا اطمینان گرفتیم

یکی از مبارزان در حال آزمایش هواپیمای بدون سرنشین کوچکی در یکی از مناطق اندک تحت کنترل مخالفان سوری در حمص – عکس از خبرگزاری فرانسه

یکی از مبارزان در حال آزمایش هواپیمای بدون سرنشین کوچکی در یکی از مناطق اندک تحت کنترل مخالفان سوری در حمص – عکس از خبرگزاری فرانسه

دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته با اعلام قصد عادی سازی روابط با سوریه همانند زمان پیش از آغاز انقلاب این کشور ضد رژیم بشار اسد در مارس ۲۰۱۱ ، همه را شگفت زده کرد.

بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه در تصریحاتی که تلوزیون ترکیه به طور مستقیم پخش کرد اعلام کرد: «مهم ترین هدف ما، که نمی توان از آن بازگشت، تقویت روابط خوب با سوریه و عراق و تمامی همسایگانمان در حاشیه دریای مدیترانه و دریای سیاه است. ما روابط خود را با روسیه و اسرائیل از سر گرفتیم، و من مطمئنم که روابط با سوریه را نیز از سر می گیریم، و برای این که نبرد با تروریسم به موفقیت برسد، باید ثبات به سوریه و عراق بازگردد».

از سوی دیگر روزنامه «قرار» ترکیه روز گذشته به نقل از دوگو برینچک، رئیس حزب چپ گرای «وطن»، نوشت، مذاکراتی میان شخصیت های با نفوذ ترکیه و سوریه در ایران جریان دارد.

«الشرق الأوسط» روز ۹ جولای (تیر ماه) کنونی، به نقل از منابعی در وزارت خارجه ترکیه نقل کرده بود که ترکیه پس از توافق با قدرت های جهانی و در رأس آن ها روسیه و ایالات متحده، با ماندن اسد برای مدت ۶ ماه در دوره انتقالی موافقت می کند. منابع تغییر رویکرد سیاست ترکیه نسبت به دمشق را به  تهدید کردها در مرزهای سوریه، و متضرر شدن منافع آن به علت قطع روابط با سوریه نسبت داده بودند.

در همین راستا، اپوزیسیون مخالفان سوریه پیش از اعلام روز گذشته یلدریم تأکید کرد که از جانب مقامات ترکیه اطمینان حاصل کرده اند که سیاست های این کشور در قبال مخالفان موجود در خاک ترکیه تغییر نخواهد کرد.