معاون نخست وزیر مداخله در عملیات آشتی با کردها را رد کرد

یکی از نامزدهای انتخابات پارلمانی حزب کردستان ترکیه در جشن عید نوروز در دیار بکر تصویری از اوجالان را به دست دارد (عکس از آسوشیتد پرس)

یکی از نامزدهای انتخابات پارلمانی حزب کردستان ترکیه در جشن عید نوروز در دیار بکر تصویری از اوجالان را به دست دارد (عکس از آسوشیتد پرس)

روز گذشته ترکیه شاهد دو تحول مهم بود؛ اولین تحول دعوت برای « کنار گذاشتن اسلحه»، از سوی عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگر کردستان بود، که برای اولین بار از زمان آغاز نزاع با مقامات ترکیه از آغاز دهه هشتاد تا کنون اتفاق می افتد. دومین تحول اعتراض دولتی بر ضد رجب طیب آردوغان رئیس جمهور ترکیه بود؛ در حالیکه پیام مورد انتظار اوجالان، مبنی بر کنار گذاشتن اسلحه و آغاز دوره جدید، برای مخاطبان زیادی از کردهای ترکیه قرائت می شد، بولنت آرینچ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، با انتقاد مستقیم و شدید اللحنی از آردوغان رئیس جمهور این کشور، مبنی بر «عدم دخالت در امور دولتی»، همه را شگفت زده کرد.

این اقدام نشان می دهد که امور با احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، چندان خوب نیست؛ چرا که درباره سخنان آرینچ، که از اردوغان به علت نپذیرفتن تشکیل هیئتی برای همراهی روند صلح با کردها، به شدت انتقاد کرده بود، هیچ گونه اظهار نظری نکرد.

آرینچ روز گذشته در اظهاراتی که روزنامه نگاران را شگفت زده کرد، در پاسخ به آردوغان گفت: «آنچه آردوغان گفت را نپسندیدم، و با آن موافقت نکردم، و به عقیده من سخنان او عاطفی بود نه بیشتر.. و تصمیم گیری در دست دولت است نه در دست او».