شورای امنیت

شورای امنیت

لندن، الشرق الاوسط – پس از آن که عربستان سعودی تصمیم گرفت از عضویت در شورای امنیت سازمان ملل متحد انصراف دهد، اردن روز دوشنبه به صورت رسمی برای عضویت در این شورا اعلام نامزدی کرد.

ناصر جوده، وزیر امور خارجه اعلام کرد: «ملک عبدالله دوم پس از مشورت با برادرانش در عربستان سعودی و شماری دیگر از رهبران عرب و رهبران برخی دیگر کشورها، چنین تصمیمی گرفت.»

انصراف عربستان از عضویت دو سالانه در شورای امنیت سازمان ملل متحد هفته ها گمانه زنی در رسانه ها را در پی داشت که دو کشور به توافق رسیدند که اردن کرسی خالی شورای امنیت را پر کند و عربستان به شورای حقوق بشر سازمان متحد بپیوندد.

عربستان سه شنبه گذشته، ۱۲ نوامبر، پس از آن که اردن از نامزدی برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان متحد انصراف داد، به عضویت این شورا انتخاب شد.

با وجود آن که اردن دو سوم رای مجمع عمومی سازمان ملل را برای به دست آوردن این کرسی نیاز دارد، گمان اکثریت بر آن است که این کشور با رای مخالف اقلیت انتخاب خواهد شد.

اگر اردن عضو شورای امنیت شود، کرسی عضویت غیردائم در شورای امنیت را از اول ژانویه سال ۲۰۱۴ برای دو سال در اختیار خواهد داشت.

شورای امنیت پنج عضو دائم دارد که حق وتو دارند و ۱۰ عضو غیردائم دارد که هر دو سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می شوند. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج عضو کشور دائم شورای امنیت هستند.

وزیر اطلاع رسانی اردن، محمد المومنی، به خبرنگاران گفت: «کرسی شورای امنیت موقعیت بالایی در جامعه جهانی است که به اردن این قابلیت را می دهد که بازیگر بانفوذی در تصمیم گیری های بین المللی بشود و نشان از احترام جهانی به سیاست های اعتدال گرای اردن دارد.»

این کرسی پس از انصراف ناگهانی عربستان سعودی از عضویت در شورای امنیت در تاریخ ۱۷ اکتبر خالی شد. با وجود آن که عربستان پیشتر برای انتخاب برای عضویت در این شورا در مجمع عمومی رایزنی کرده بود، در اعتراض به سیاست سازمان ملل و ایالات متحده در قبال جنگ داخلی سوریه از این سمت کناره گیری کرد.

به فاصله کوتاهی از اعلام این تصمیم، گزارش هایی منتشر شدند که نشان از آن داشتند که پادشاهی کویت که یکی از عمده صادرکنندگان نفت است، قصد اعلام نامزدی برای این کرسی داشت. وزیر امور خارجه کویت این خبر را در روزهای اولیه نوامبر تکذیب کرد.