*منابع: روسیه برای بازگشایی گذرگاه، اردن را تحت فشار قرار داده است

*منابع دیپلماتیک: عمان قصدی برای زمینه سازی جهت کسب دستاورد توسط رژیم اسد را ندارد

وزیر خارجه اردن امروز تأکید کرد که گذرگاه «نصیب» واقع در مرز سوریه پس از توافق درباره همه ترتیبات لازم بازگشایی خواهد شد.

به گزارش الشرق الاوسط، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان که به اردن سفر کرده است با ایمن الصفدی همتای اردنی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

الصفدی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که همانگونه که قبلا نیز گفتیم ما خواهان بازگشایی مرز بین اردن و سوریه هستیم و مذاکرات فنی در حال انجام است و بازگشایی مرز نیز زمانی رخ می‌دهد که کمیته‌های فنی درباره همه ترتیبات و اقدامات لازم توافق کنند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه لبنان نیز به شوخی گفت: «امیدواریم گذرگاه نصیب هر چه سریع‌تر باز شود تا برادران اردنی ما زودتر بتوانند سیب لبنانی میل کنند.»

مقامات اردن تکمیل نبودن برخی تجهیزات لجستیکی و زیرساختی در بخش سوری گذرگاه مرزی نصیب بین اردن و سوریه را عامل تاخیر در بازگشایی آن دانستند.

بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» بین اردن و سوریه در جنوب این کشور همچنان وضعیت مشخصی ندارد و علیرغم اعلام وزارت حمل و نقل سوریه مبنی بر بازگشایی آن، ولی همچنان بسته است.

در این میان ولید المصری وزیر حمل و نقل اردن یکشنبه هفته جاری گفته که «کمبود برخی از تجهیزات لجستیکی از طرف سوریه مانع از بازگشایی این گذرگاه مرزی شد».

جماله غنیمات سخنگوی دولت اردن نیز با بیان اینکه عمان تاریخ مشخصی برای بازگشایی نصیب تعیین نکرده است، اظهار کرد که «بازگشایی مرزها مستلزم زیرساخت و معیارهای فنی است که باید فراهم شود».

گذرگاه «نصیب-جابر» از سال ۲۰۱۵ و پس از تصرف آن توسط گروههای معارض بسته شد، ولی ارتش سوریه در تابستان جاری توانست مجددا کنترل آن را به دست گیرد.

در همین راستا منابع دیپلماتیک به رویترز گفتند: روسیه برای بازگشایی گذرگاه، اردن را تحت فشار قرار داده است.

به گفته آنها عمان در مقابل قصدی برای زمینه سازی جهت کسب دستاورد توسط رژیم اسد در همین نزدیکی را ندارد.