صنعا در یمن- رویترز

صنعا در یمن- رویترز

کمیته عالی امنیتی یمن گروه های مسلح حوثی و قبایل همدان را به استفاده از نیروی نظامی در صورت عدم عقب نشینی ازحومه پایتخت این کشور صنعا تهدید کرد.

درگیرهای گروه های مسلح حوثی و جنگجویان قبایل همدان در ۱۰ کیلومتری صنعا طی هفته های گذشته شدت گرفته و منجر به کشته و مجروح شدن عده ای از دو طرف شده است.

عبد ربه منصور هادی رییس جمهور یمن قبایل مستقر در حومه صنعا را به دفاع از این شهر در مقابل هر گونه ماجراجویی علیه امنیت و ثبات پایتخت فراخواند. اظهارات عبد ربه منصور هادی اشاره ای است به مواضع رسمی دولت در جهت دفع حمله احتمالی حوثی ها که متهم به برنامه ریزی برای یورش به صنعا هستند.

کمیته عالی امنیت که بالاترین کمیته نظامی کشور است، دوازده ساعت به دو طرف درگیری مهلت داده است تا زیر نظر مقام های محلی استان، عناصر مسلح خود را از کوه ها، تپه ها و دروازه های روستاهای شهرستان همدان، خارج کند.

این کمیه در نشست روز دوشنبه (۱۷ مارس) توضیح داده است که در صورت عدم پیروی از تدابیر امنیتی مربوط به عقب نشینی طرف های درگیر از مواضع جدید، به یکی از نیروهای وابسته به یگان های نظامی مستقر در منطقه که زیر نظر کمیته امنیتی استان است، دستور داده شده تا اقدام های پیشگیرانه علیه طرف مخالف تدابیر واقدام های امنیتی اتخاذ کنند، زیرا که هدف از این اقدام ها، بازگشت امنیت وثبات به این شهرستان است.

این کمیته به دستگاه های امنیتی و ارتشی دستور داده است تا حالت منع عبور و مرور را در مورد پرسنل و اسلحه متوسط همه افراد مسلح به اجرا در آورد و افراد مسلحی را که از خارج این شهرستان آمده اند فورا بیرون کند.

عربستان سعودی، گروه حوثی ها را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده است. این گروه بر استان صعده که به موازات مرزهای جنوبی این مملکت قرار دارد، تسلط دارد. گروه حوثی ها دارای اسلحه سنگین و متوسط است که طی جنگ هایش علیه دولت به دست آورده و مقام های رسمی یمن، ایران را به حمایت از این گروه متهم می کنند.

از سوی دیگر، رییس جمهور هادی، طی فرمانی، تغییراتی در شماری از یگان های نظامی انجام داده که بیش از ۲۰ منصب ارتشی را در برگرفته است. اینها شامل تغییراتی در فرماندهی برخی از یگان های نظامی نظیر دژبان، آکادمی عالی نظامی و نیروهای ویژه است. این تغییرات در چارچوب ساختار ارتش ونیروهای امنیتی است که در طرح کشورهای خلیج و ساز وکارهای اجرایی آن و نیز در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد شده است.

رییس جمهور هادی طی سخنرانی روز یکشنبه گفت: «نظام جمهوری، وحدت یمن و اجرای نتایج گفتگوی فراگیر ملی، خطوط قرمز ما هستند… و باید برای اینها جافنشانی کرد.» وی افزود: «برای حفظ نظام جمهوری و وحدت یمن و اجرای نتایج گفتگوی ملی، همه چیز رو است، حتی فدا کردن جان، زیرا اینها هدف هایی هستند که ملت ما برای آنها و تحقق آنها و برای پیشرفت و جهش، مبارزه کرده است.»

از سوی دیگر، منابع محلی جنوب یمن یاد آور شدند که افراد مسلح ناشناس در شهر “شحر” در استان حضرموت، به یک خودرو تدارکات نظامی حمله کرده و دو سرباز را کشته اند. یک منبع امنیتی، عناصر القاعده را مظنون به انجام این حمله می داند، و این در حالی است که عملیات القاعده علیه یگان های ارتش و نیروهای امنیتی در حضرموت افزایش یافته است.