ارتش آزاد پیش از کردها به جرابلس می رسد

آنکارا در پی تفاهم با مسکو و تهران.. مجدداً طرح «منطقه امن» در سوریه را مطرح می کند

یک خانواده سوری سوار بر یک موتور گازی در الحسکه – عکس از رویترز

در حالی که آنکارا پس از تفاهمات اخیر با روسیه و ایران برای مطرح کردن طرح برپایی «منطقه امن» در سوریه آماده می شود، ارتش آزاد سوریه خود را آماده حمله از ترکیه به جرابلس، که تحت کنترل داعش است، و همچنین بستن راه بر تلاش کردها جهت به کنترل در آوردن این شهر می کند.

یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه، بدون این که هویت خود را فاش کند روز گذشته به خبرگزاری «رویترز» گفته بود، صدها تن از مبارزان اپوزیسیون در منطقه ای در داخل ترکیه و در نزدیکی مرزهای سوریه برای آغاز عملیات بازپس گیری جرابلس آماده می شوند. وی پیش بینی کرد این حمله طی روزهای آینده آغاز شود. در صورتی که ارتش آزاد کنترل جرابلس را به دست گیرد، جلوی هر گونه حمله به این شهرک از سوی نیروهای سوریه دموکرات را خواهد گرفت، که ائتلافی با اکثریت کرد است، و چندی پیش موفق شد شهر منبج را از «داعش» باز پس گیرد.

ترکیه حامی مهمی برای «ارتش آزاد» به شمار می آید و از این که کردها با استفاده از پیش روی نیروهای سوریه دموکرات به سوی غرب این کشور در رویارویی با «داعش»، به دنبال توسعه نفوذ خود در مناطق مختلفی در شمال سوریه باشند، نگران است.

از سوی دیگر، برخی منابع دیپلماتیک به «الشرق الأوسط» تأکید کردند که ترکیه علی رغم مخالفت سال گذشته ناتو و ایالات متحده با درخواست ایجاد منطقه حائل ، از تلاش های خود به منظور برپایی منطقه حائل در داخل مرز سوریه برای جای دادن به آوارگان سوری و جلوگیری از خطر برپایی یک دولت کرد در مرزهای خود دست نکشیده است.

این منابع اشاره کردند که ترکیه این موضوع را در مذاکرات خود با روسیه و ایران برای برپایی این منطقه در خط اعزاز – جرابلس مطرح خواهد کرد. این منابع همچنین پیش بینی کردند که انکارا طی گفتگو با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا که قرار است این هفته به ترکیه سفر کند، این موضوع را مجدداً مطرح کند.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post