نیروهای ارتش آزاد سوریه - عکس از رویترز

نیروهای ارتش آزاد سوریه – عکس از رویترز

در پاسخ به اظهارات ولید معلم وزیر خارجه سوریه که از آمریکا و بریتانیا خواسته بود از دولت بشار اسد برای حمله به گروه داعش حمله بگیرند، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا گفته است که دولت از اسد فاقد مشروعیت است و بنابراین نیازی به اخذ چنین اجازه ای وجود ندارد.

در نهایت تا هنگامی که حملات هوایی نیروهای اسد را هدف قرار نمی دهد، وی نگرانی ندارد مگر آنکه به عنوان مثال ماموریت نیروهای خارجی به بمباران نیروهای اسد و گروهایی که برای او می جنگند تغییر یابد. این گروه های شبه نظامی، حزب الله لبنان، عصایب اهل الحق عراق و سپاه ایران را شامل می شوند.

درخواست معلم از کشورهای خارجی برای کسب اجازه به منظور حمله به داعش تلاشی بود تا نشان داده شود که دولت اسد در راس کشوری دارای حاکمیت قرار دارد، و کامرون دقیقا همین موضوع را به صورت صریح رد کرده است.

دشوارترین جنبه کار، پذیرش این مساله است که ریشه کن کردن داعش تنها با حملات هوایی امکان پذیر نیست به ویژه از آنجا که این گروه تروریستی در مراکز شهرها مخفی می شود و از مردم غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می کند. این دقیقا چیزی است که القاعده در گذشته در عراق انجام می داد.

پس نیروهای ناتو و کشورهای متحد منطقه ای اشان چگونه خواهد توانست داعش را با حملات هوایی از میان بردارند؟ آمریکایی ها سال ها به شدت با انواع سلاح ها با القاعده در عراق جنگیدند، اما تنها زمانی در این جنگ توفیق پیدا کردند که توانستند از پشتیبانی قبایل و شهروندان خود عراق بهره بگیرند.

بدین ترتیب ما کارآیی این سیاست «هدایت از راه دور» را زیر سوال می بریم. ما همچنین اطمینان داریم که حملات هوایی شکست می خورد. راه حل کار پیش از هر چیز در هماهنگی با متحدی سوری در محل است. در همین حال، تنها متحد سوری که آماده مبارزه با داعش، النصره و احرار الشام و و دیگر گروه های تروریستی مانند آنها باشد، همچنان ارتش آزاد سوریه است.

ارتش آزاد سوریه تنها نیرویی است که دارای مشروعیت و ارزش های مدنی است که از طریق حمایت مردمی در محل به دست آمده است. جنگ با این گروه های تروریستی دست کم دو سال به طول می انجامد – این نسیتا زمان طولانی است و مستلزم ترتیباتی است که باید در محل به موازات آنچه قبلا در عراق رخ داد صورت گیرد.

سوریه امروز به بهشتی امن برای تروریسم جهانی تبدیل شده است. رهبری بلندپایه داعش و دیگر گروه های تروریستی، در سوریه خانه کرده اند؛ حملات هوایی به تنهایی کافی نخواهد بود.

این در حالی است که حمایت محدود کنونی از ارتش آزاد سوریه نیز آنقدر کافی نیست که موجب شود آنها با این تروریست ها مقابله و آنها را ریشه کن کنند. ارتش آزاد سوریه نمی تواند تمام توجهش را متوجه داعش و شاخه های آن کند مگر آنکه ماموریت اصلی اش یعنی سرنگون کردن رژیم اسد را کنار بگذارد.

ماموریت اصلی ارتش آزاد سوریه به دست گرفتن کنترل دمشق و ایجاد دولتی جدید است که نماینده همه سوری ها باشد. این دولت جدید سپس آنگاه مسئول آزادسازی خاک سوریه از گروه های تروریستی و مزدوران خواهد بود. بنابراین، ائتلاف جدید ضد داعش باید ارتش آزاد را در جهت رهبری نابودی داعش، شناسایی و حمایت کند. ارتش آزاد سوریه باید این کار را نه فقط به خاطر سوریه و ملت آن بلکه همینطور به خاطر جهان عرب و غرب انجام دهد.