خارج کردن زنان، کودکان و سالمندان از منطقه جنگ زده حمص-سوریه- خبرگزاری فرانسه

خارج کردن زنان، کودکان و سالمندان از منطقه جنگ زده حمص-سوریه- خبرگزاری فرانسه

در حالی که دور دوم مذاکرات صلح سوریه آغاز به کار کرده است، فرانسه نیز از ارائه پیش نویس قطعنامه ای در مورد سوریه به شورای امنیت خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور پیش نویس قطعنامه ای را درباره کمک رسانی به شهرهای تحت محاصره سوریه ارائه خواهد کرد.

به گفته فابیوس این پیش نویس تلاشی است برای سرعت بخشیدن به ارائه کمک های فوری و مورد نیاز غذایی و دارویی است.

فرانسه در حالی پیش نویس قطعنامه را آماده کرده است که دولت دمشق به همراه سازمان ملل متحد در حال کمک رسانی به بعضی از مناطق جنگ زده سوریه هستند.

در راستای کمک رسانی به مردم مناطق جنگ زده، ششصد نفر از مناطق تحت کنترل معترضان دولت سوریه در شهر مرکزی حمص با کمک نیروهای امدادی سازمان ملل خارج شدند.

بنا بر این گزارش، بیشتر این افراد را زنان، کودکان و سالخوردگان تشکیل می دهند که در سومین روز از عملیات کمک رسانی به مناطق تحت کنترل شورشیان در شهر مرکزی حمص تخلیه شدند.

با این حال نیروهای دولتی که از دو سال پیش حمص را محاصره کرده‌اند مردان جوانی را که قصد ترک شهر را ترک کردند بازداشت و از آنها بازجویی کرده‌اند و از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

تخلیه حمص در حالی انجام شد که آتش باری و تیراندازی ادامه داشت و دو طرف (دولت و مخالفان) همدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند.

گروه های امداد رسان می‌گویند پس از ورود امدادگران به محل برای رساندن دارو و غذا به مردم قحطی زده، تبادل آتش کار امداد را دشوار کرد و تعدادی از امدادگران ساعت‌ها نتوانستند از منطقه خارج شوند.

به گفته امدادگران این تبادل آتش باعث کشته و زخمی شدن شماری از ساکنان شهر شده است.

آغاز دور دوم مذاکرات صلح سوریه

بر اساس گزارش های رسیده در روز دوشنبه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن)، دور دوم مذاکرات سوریه بین دولت و مخالفان این کشور در ژنو آغاز شده است. اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در بحران سوریه گفتگوها را با دیدارهای جداگانه با طرفین شروع کرده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اختلاف و شکاف بین مخالفان و دولت بسیار عمیق به نظر می رسد.

دور قبلی مذاکرات ده روز بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید و هیچ نشانه ای که از احتمال نوعی توافق در آینده حکایت کند، دیده نشد.

دولت سوریه در این مذاکرات هدف اصلی را مبارزه با «تروریسم» معرفی کرده است، این در حالی است که مخالفان اولویت و هدفشان برکناری بشار اسد از سمت ریاست جمهوری این کشور است.

در دور اول مذاکرات، نمایندگاه دولت سوریه و مخالفان بدون اینکه با هم گفتگو کنند در فاصله ای دور از هم نشستند و فقط به یکدیگر فحاشی کردند.

در دور قبلی اخضر ابراهیمی از اینکه دو طرف حتی در مورد کمک های انسان دوستانه هم نتوانستند به توافق برسند، به شدت متاسف بود، اما وی به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل برای بحران سوریه معتقد است که برای دور دوم مذاکرات “زمینه مشترکی” فراهم شده است.

آغاز دور دوم مذاکرات با پایان آتش بس سه روزه شهر حمص و تخلیه ۶۰۰ نفر در روز یکشنبه (بیستم بهمن) همزمان شده است.