ادغام بورس های امارات به زمانی دیگر موکول شد

یکی از سرمایه گذاران در بورس ابوظبی – عکس از رویترز

ابوظبی، رویترز – بر اساس اطلاعاتی که برخی منابع مطلع در اختیار رویترز قرار داده اند، ادغام برنامه ریزی شده بازار مالی دبی (DFM) و بورس اوراق بهادار دبی (ADX) به علت عدم توافق بر سر شرایط مربوطه، به زمان دیگری در آینده موکول شده است.

بحث بر سر ادغام این دو بازار بزرگ مالی چندین سال است که در جریان است اما سال گذشته با ورود چند بانک سرمایه گذار به عنوان مشاور این طرح، احتمال انجام آن قوت گرفت – اتفاقی که سال گذشته نیز خبرگزاری رویترز از آن خبر داده بود.

این طرح که از حمایت دولتی نیز برخوردار است، یکی از بزرگترین تغییرات سال های اخیر صنعت مالی امارات متحده به شمار می رود و به نظر می رسد به تقویت بازارهای مالی این کشور منجر شود و به سرمایه گذاران این امکان را بدهد که راحت تر بتوانند در این بازارها به فعالیت بپردازند؛ موضوعی که به تقویت بازارهای تجاری و جذب سرمایه خارجی منجر می شود.

با وجود اینکه برخی موانع موجود طی چند سال اخیر از سر راه برداشته شده بود، مذاکرات در حال حاضر متوقف شده و به نظر می رسد در آینده نزدیک نیز تغییر خاصی در شرایط ایجاد نخواهد شد.

یکی از منابع بانکی مستقر در دبی که از روند مذاکرات مطلع است به رویترز گفت: «مذاکرات به آینده نامشخص موکول شد.» او همچنین گفت، پیشبرد مذاکرات برای رسیدن به توافق در مورد ادغام این دو بازار همیشه با سختی انجام می شد؛ موانع متعددی مثل ارزشیابی بازارها، تعیین محل دفتر مرکزی بازار جدید و تعیین ترکیب هیئت مدیره وجود داشته است.

سخنگوی شورای اجرایی ابوظبی که یکی از نهادهای عالی سیاست گذاری در امارات است و بر کار مشاوران ابوظبی نظارت دارد، به تماس تلفنی و سوال های ارسال شده از طریق ایمیل پاسخ نداد. سخنگوهای ADX و DFM هم از اظهار نظر خودداری کردند.

منابع ما که همگی خواستند نامشان فاش نشود، گفتند مشخص نیست طرح ادغام برای همیشه مسکوت بماند یا خیر.

ارزش DFM از زمان تعیین مشاوران به شدت افزایش داشته است. با رشد چشم گیر بازار، میزان دادوستدها افزایش داشت و ارزش این بازار بین اول ژانویه و پنجم می، ۵۹٫۵ درصد رشد کرد.

بر اساس ارزشیابی درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) که در قالب طرح ادغام انجام شد، ارزش DFM در پایان سپتامبر حدود ۲ میلیارد درهم اماراتی (۵۴۵ میلیون دلار) ارزیابی شد. این در حالی است که این رقم در پایان ماه مارس به ۴٫۶۴ میلیارد درهم (۱٫۲۶ میلیارد دلار) رسید.

محمد علی یاسین، رئیس سهام بانک ملی ابوظبی گفت: «این دو بازار با هم نامزد هستند، ازدواج آن ها اتفاق خوبی است اما مشکل تهیه جهیزیه است – دبی شهر گرانی است.»

ملاحظات سیاسی همیشه مشکل بزرگ بر سر ادغام های اینچنینی بوده است. برغم فشارها برای ادغام برخی صنایع، سهام داران عمده اغلب تمایل ندارند کنترل خود بر حوزه فعالیتشان را از دست بدهند و بازنده میدان باشند – در این مورد هم هر دو بازار تمایل دارند با ادامه استقلال، پرستیژ کاری خود را حفظ کنند.

با این حال، تعیین مشاوران برای ادغام این دو بازار بورس، باعث امیدواری برای آغاز دوره ای جدید از همکاری بود؛ مانند آنچه در مورد ادغام صنایع آلومینیوم ابوظبی و دبی و تشکیل شرکت آلومینیوم جهانی امارت رخ داد.

در ماه آوریل سال جاری، یکی از سیاست‌گذاران اقتصادی عالی رتبه در دبی اعلام کرد، توافق اصلی برای ادغام این دو بازار مالی به دست آمده، تنها نهایی کردن جزئیات باقی مانده است.

در حال حاضر به نظر می رسد انگیزه سیاسی برای انجام این ادغام از دست رفته باشد.

منبعی دیگر به رویترز گفت: «در حال حاضر این ادغام متوقف شده است. تصمیم گیران ترجیح داده اند منتظر زمان مناسب تری باشند تا بتوانند ارزیابی خود را از برخی مسائل کلیدی داشته باشند.» این منبع توضیح بیشتری راجع به مسائل کلیدی مورد اشاره نداد.

تحلیلگران معتقدند در نهایت این ادغام انجام خواهد شد.

رئیس سرمایه گذاری گروه الزرعونی دبی، وضاح الطه، گفت: «نباید مسئله ارزشیابی بازارها، سود و زیان و این چیزها مانع انجام این ادغام شود، این یک استراتژی ملی است و با منافع اقتصادی ملی ما گره خورده است. این اتفاق خواهد افتاد، اگر الان نه، در آینده نزدیک. تمایل سیاسی بر انجام این کار است.»

ابوظبی که ثروتمندترین امیرنشین در امارات متحده عربی است بانک امریکایی JP Morgan Chase و موسسه مالی داخلی First Gulf Bank را به عنوان مشاور این ادغام به خدمت گرفته است.

شرکت سرمایه گذاری دبی که یکی از شرکت های هولدینگ بزرگ امارات است و در بازارهای بزرگ مالی این کشور مثل بورس دبی سهامدار عمده است، از شرکت Citigroup به عنوان مشاور خود در این طرح استفاده کرده است.

الشرق الاوسط:
Related Post