سفیر سعودی در واشنگتن: ما و خانواده‌اش نگرانیم.. از هیچ تلاشی برای یافتنش فروگذار نخواهیم بود

مسئولان ترکیه از همکاری مسئولان سعودی درباره ناپدیدشدن جمال خاشقجی در استانبول خبر می دهند، از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی از بررسی های امنیتی لازم در خصوص هواپیمای حامل برخی مقامات سعودی که در روز مفقود شدن خاشقجی در فرودگاه آتاتورک استانبول فرود آمده و با همان سرنشینان بازگشته بود خبرداد.

به گزارش الشرق الاوسط، همچنین مسافرین و اشیای همراه از بازرسی ایکس ری فرودگاه عبور داده شده و مورد مشکوکی مشاهده نشده است.

افزون بر این هواپیمای مذکور قبل از ترک فرودگاه بازرسی شده است.

خالد بن سلمان بن عبدالعزیز سفیر ریاض در واشنگتن نیز در بیانیه‌ای درباره مفقود شدن خاشقچی گفته است: کشور ما نگران سرنوشت خاشقجی است و از هیچ تلاشی برای یافتنش فروگذار نخواهد بود.

وی با اشاره به انتشار اخبار و ادعاهایی درباره سرنوشت خاشقجی گفت: «معمولا ترجیح می‌دهم که به چنین ادعاهای شنیعی نپردازم، به ویژه وقتی پای سلامتی یک شهروند مفقود و کسی که بخش اعظم زندگی خودش را صرف خدمت به کشورش کرده، در میان باشد.»

وی با بیان این که حکومت سعودی هم نگران وضعیت خاشقچی است، افزود: «جمال در پادشاهی دوستان زیادی از جمله خود من دارد و به رغم اختلاف‌هایمان و ترجیح او برای رفتن به اصطلاح “تبعید خود خواسته” و زمانی که او در واشنگتن بود ما مرتب با هم در تماس بودیم.»

خالد بن سلمان در بخش دیگری از بیانیه‌اش گزارش‌ها درباره سرنوشت خاشقجی را کاملا غلط و بی‌اساس خوانده و گفته است: «نمی‌دانم چه کسی پشت این ادعاها قرار دارد یا نیتش چیست، البته صادقانه بگویم هیچ اهمیتی هم به این موضوع نمی‌دهم.»

سفیر سعودی همچنین گفته این روزنامه‌نگار پس از خروج از کنسولگری ناپدیدشده. در ماه‌های اخیر بارها به این ساختمان رفته (همان‌گونه که به سفارت در واشنگتن آمده بود) و این بار هم پس از انجام کارش از کنسولگری خارج شده است.

خالد بن سلمان در پایان بیانیه گفته ریاض با مقام‌های محلی کمال همکاری را خواهد کرد تا سرنوشت خاشقچی روشن شود.

از سوی دیگر، حامی آکسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نیز امروز اعلام کرد که در چارچوب تحقیقات قضایی ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول بازرسی خواهد شد.

او افزود: سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که آماده همکاری هستند و ساختمان کنسولگری می‌تواند مورد تفتیش و بررسی قرار گیرد. 

واکنش ها به این رویداد ادامه داشته به طوری که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به خبرنگار واشنگتن پست درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی اظهار کرد: الآن چیزی نمی دانم.. همان چیزی را می دانم که بقیه نیز می دانند.. هنوز با مقامات سعودی تماسی در این زمینه نداشتم اما با آنها گفت‌وگو خواهم کرد.