کمیسیون مدیریت بحران و سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی عوامل هستند

بغداد: فاضل النشمی

«بحران مرگ ماهی‌ها» در عراق همچنان ادامه دارد و انتقادهای فراوانی به ویژه از سوی مردم صورت گرفته است، به طوری که اکثر مردم عراق از بی اهمیتی مسئولان در از بین رفتن شیلات و آبزیان این کشور ابراز نگرانی کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، در گذشته نیز منابع کشاورزی زیادی مانند نخلستان‌ها و غیره از بین رفته است.
روزهای گذشته اندوه شدیدی بر چهره عموم مردم به خاطر مرگ دسته جمعی ماهی‌ها در رودخانه فرات حاکم است، این فاجعه زیست محیطی تقریبا در صد کیلومتری جنوب شرقی بغداد رخ داده است.
آخرین تحولات فاجعه مرگ ماهی‌ها، این بود که نمایندگان پارلمان عراق خواستار گنجاندن این فاجعه زیست محیطی در دستور کار جلسه بعدی مجلس شدند.
صباح العگیلی نماینده اتحاد «سائرون» در مجلس، در بیانیه‌ای گفت: «این فاجعه، باید در پارلمان به صورت فوری و جدی بررسی شود تا بتوان ضمن تحقیق درباره این موضوع، یک راهکار برای آن پیدا کرد».
وی افزود: «دولت عراق باید به پرورش دهندگان ماهی و کسانی که از این فجعه زیست محیطی متضرر شدند، غرامت مالی بدهد و به آنها وام‌های بانکی کم بهره یا بدون بهره اعطا کند. تا بتوانند مرگ و میر هرچه بیشتر ماهی‌ها ممانعت کنند و حیاتی دوباره به این ماهیان بدهند».
علا عبدالصاحب وزیر بهداشت عراق در این باره گفت: «دولت با همکاری سازمان بهداشت جهانی، کمسیون بحران جهت شناسایی عامل اصلی مشکل مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها تشکیل داد… ضمن اینکه وزارت بهداشت نمونه‌هایی از ماهیان مرده را به آزمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای شناخت دلیل اصلی آلودگی یا بیماری ماهی‌ها ارسال کرده است».
از سویی دیگر حمید النایف سخنگوی وزارت کشاورزی عراق به بیانیه وزارت منابع آبی واکنش نشان داد و به «الشرق الاوسط» گفت: «این وزارت به ما ابلاغ کرد که در مخازن آبی کشور ۱۱ میلیارد متر مکعب آب ذخیره دارد و ما طبق آن استراتیژی زراعت در کشور را برنامه ریزی کردیم… تقریبا در این برنامه ما می‌بایست بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار را کشاورزی کنیم… و این کمبود آبی همانطور که بر بخش زراعت و کشاورزی تاثیر می‌گذارد نیز بر بخش شیلات تاثیرگذار است».
النایف معتقد است که عدم تکرار این چنین فاجعه‌های زیست محیطی در اتخاذ تدابیر قانونی شدید در برابر سوء استفاده‌کنندگان می‌گنجد. وی توضیح داد: «وزارت کشاورزی با همکاری پلیس در حال پیگرد این مجرمین است چراکه آنان ماهی‌هایی که در حوضچه‌های پرورشی مرده‌اند را در رودخانه فرات انداختند و باعث این فاجعه زیست محیطی شدند».