تظاهرات اخوان المسلمین به طرفداری از مرسی

تظاهرات اخوان المسلمین به طرفداری از مرسی

اخوان المسلمین بعد از انقلاب ژانویه ٢٠١١ مصر و سقوط دولت حسنى مبارک جان تازه اى گرفت. با انتخاب محمد مرسى به عنوان رییس جمهور مصر و دوره یک ساله ریاست جمهورى وى عرصه فعالیت این گروه فراخ تر شد اما بعداز برکنارى مرسى از سوی ارتش مصر، تمام رهبران ارشد اخوان المسلمین که بعضى از آنها در دولت مرسى پست و مقام داشتند،تحت پیگرد قرار گرفتند.

این روند با بازداشت محمد مرسى و حصر وى توسط ارتش مصر آغاز شد. با دستگیرى مرسى تعداد زیادى از هوادارن وى در میدان رابعه العدویه دست به تحصن زدند. دولت موقت معتقد بود تحصن کنندگان توسط رهبران ارشد اخوان المسلمین به ادامه این کار ترغیب شده اند. دولت موقت هم چنین سخنان رهبران اخوان را دلیلى براى تحرکات بعضا خشونت آمیز هواداران مرسى مى داند.

این گزارش به بررسی بازداشت تعدادى از رهبران واعضاى بلندپایه اخوان المسلمین مصر و نحوه دستگیرى آنها می پردازد که به گفته برخى از صاحبنظران این موج دستگیرى در طول عمر ٨۵ ساله اخوان المسلمین بى سابقه بوده است.
محمد بدیع
محمد بدیع رهبر و «مرشد عام» جماعت اخوان المسلمین مصر ٢٨ مرداد گذشته در شهرک نصر قاهره نزدیک میدان رابعه العدویه دستگیر شد. میدانى که براى هفته ها محل تحصن هواداران محمد مرسى رییس جمهور برکنار شده مصر بود.حکم بازداشت وى یک هفته بعد از برکنارى محمد مرسى در ١٢ تیر گذشته و به جرم تحریک هواداران مرسى به آشوب و خشونت ،صادر شد.

بدیع طى این مدت پنهان بود. تعبیر محمد بدیع از اقدام علیه دولت مرسى چنین بود: «به خدا سرنگون کردن مرسى به دست عبدالفتاح السیسى مانند این است که کعبه را با تبر ویران کنید.»

رهبر هفتاد ساله اخوان المسلمین مصر پسر ٣٨ ساله خود عمار را در درگیرى هاى بعد از برکنارى مرسى در میدان رامسس از دست داد. بعد از دستگیرى محمد بدیع، «محمود عزت» به طور موقت رهبرى اخوان المسلمین را برعهده گرفت. محمد بدیع ١٣ سال از عمر خود را در زندانهاى حکومت مصر گذرانده و سال ٢٠٠٣ از زندان آزاد شده بود. وى سال ٢٠١٠ بعد از کناره گیرى محمد مهدى عاکف به جاى وى رهبر اخوان المسلمین شد.
محمد مهدى عاکف
محمد مهدى عاکف ٨۵ ساله پیش از محمد بدیع رهبر یا مرشد عام جماعت اخوان المسلمین مصر بود. وى سال ٢٠٠۴ به این سمت انتخاب شد. عاکف نیز در جریان نا آرامی هایی که به برکناری مرسی منجر شد، دستگیر شد. وى با اتهاماتى از جمله تحریک برای خشونت و هتاکى به مقامات قضایى مواجه است. عاکف اردیبهشت گذشته در جریان کشمکش بین محمد مرسی و دستگاه قضایی این کشور، این دستگاه را بیمار و فاسد خواند.

گرچه پس از آن تلاش کرد از این گفته ها فاصله بگیرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام امنیتی مصر گزارش داده است که پرونده عاکف، به اتهام هتاکی به مقامات قضایی این کشور، به دادگاه کیفری ارجاع داده شده است.
خیرات شاطر
خیرات شاطر نامزد اصلى اخوان المسلمین براى انتخابات ریاست جمهورى گذشته بود که با رد شدن صلاحیتش، محمد مرسى از سوى اخوان براى این سمت معرفى شد.برخى او را کاریزماتیک ترین ،متنفذ ترین و سیاسی ترین رهبر اخوان المسلمین و عقل کل این گروه مى دانند.شاطر معاون اول محمد بدیع و معاون دوم محمد مهدى عاکف دبیر کل پیشین اخوان المسلمین مصر بود.

شاطر از سال ۱۹۹۵ عضو رسمی در دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمین شد. وى در دوران ریاست جمهورى حسنى مبارک چند بار به زندان افتاد اما مورد آخر از همه جنجالى تر بود. سال ٢٠٠٨ شاطر به جرم پول شویی، عضویت در گرو های غیر قانونی و پشتیبانی مالی از گروه های تروریستی، به ٧ سال زندان محکوم شد که در جریان انقلاب فوریه ٢٠١١ از زندان آزاد شد. خیرات شاطر در پى برکنارى محمد مرسى از ریاست جمهورى در تیرماه گذشته دستگیر شد.
رشاد البیومى
رشاد البیومى یکى دیگر از معاونین محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین مصر نیز تیرماه گذشته به همراه سعد الکتاتنى رییس حزب آزادى و عدالت شاخه سیاسى اخوان المسلمین دستگیر شد. رشاد از اعضای کمتر شناخته شده رهبری اخوان است.
جهادحداد
جهاد حداد سخنگوى اخوان المسلمین مصر اواخر شهریور در آپارتمانى در قاهره دستگیر شد و به زندان طره قاهره منتقل شد.جهاد حداد رئیس دفتر خیرات شاطر و پسر عصام الحداد، دستیار محمد مرسی در دوران ریاست جمهورى اش بود.وى در شبکه هاى اجتماعى بسیار فعال بود. حداد تحصیل کرده دانشگاه دی مونت فورت انگلستان و مسلط به زبان انگلیسى است.
محمد البلتاجی
محمد البلتاجى یکى دیگر از رهبران اخوان است که ٧ شهریور توسط نیروهاى امنیتى مصر بازداشت شد. وى که دبیرکل حزب تازه تاسیس آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین و عضو «ائتلاف ملى حمایت از مشروعیت» بود به همراه خالد الازهری، از وزیران سابق این کشور و جمال العشری، نماینده سابق پارلمان مصر در استان جیزه دستگیر شد.

البلتاجى یکى از رهبران، سازمان دهندگان و سخنرانان مهم اسلامگرایان درتحصن میدان رابعه العدویه در اعتراض به برکنارى مرسى بود و با اتهاماتى از جمله تحریک به خشونت روبرو است. گفته می شود در جریان بازداشت البلتاجى ماموران امنیتی دوربین های فیلمبرداری از محل دستگیری کشف کردند که از آن برای ضبط سخنان بلتاجی و سایر سران اخوان المسلمین استفاده مى شد.

البلتاجی در نواری ویدیوئی که از شبکه الجزیره پخش شد مردم مصر را به برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز فراخوانده بود. البلتاجى دختر ١٧ ساله خود را در جریان حمله نیروهاى امنیتى مصر به هواداران مرسى که در میدان رابعه العدویه تحصن کرده بودند،از دست داد.
عصام العریان
عصام العریان ۵٩ ساله و معاون محمد البلتاجى بنا به گفته رسانه هاى مصرى در یکی از ساختمان هاى استان جیزه دستگیر شد. العریان پس از اعلام حکم دستگیرى اش از سوى دادستان مصر، به صورت مخفیانه زندگى مى کرد. حتى شایعاتى مبنى بر پناهندگى وى به تونس پخش شد که از سوى دولت تونس تکذیب شد. اما شهریور گذشته رسانه هاى مصرى خبر از دستگیرى وى دادند.

در مجموع هم اکنون بسیاری ازکادرهای اصلی رهبری اخوان المسلمین در زندان هستند. یعنی جایی که پیش از آنکه در سال ۲۰۱۱ به قدرت برسند، مدت زیادى را در دوران ریاست جمهوری ۳۰ ساله مبارک در آنجا به سر برده بودند.