احتمال دیدار هادی و البیض در ریاض> یکی از رهبران جنبش: درخواست شورشیان برای عقب نشینی از عدن در مقابل به دست گیری کنترل آن را رد کردیم > تأکید بر تعیین شیخ احمد به عنوان فرستاده سازمان ملل

مبارزان یمنی در حال بازرسی یکی از مواضع شورشیان حوثی پس از بمباران آن توسط جنگنده های ائتلاف در صنعا (عکس از آژانس عکس خبری ارپا)

مبارزان یمنی در حال بازرسی یکی از مواضع شورشیان حوثی پس از بمباران آن توسط جنگنده های ائتلاف در صنعا (عکس از آژانس عکس خبری ارپا)

«الشرق الأوسط» اطلاع یافت که علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، چند روز پیش سعی داشت با استفاده از یک هواپیمای نظامی روسی ، از کشور خارج شود، اما تلاش های وی به علت تحریم هوایی اعمال شده از سوی کشورهای ائتلاف، با شکست مواجه شد.

برخی منابع آگاه تأکید کردند که پس از تنگ تر شدن دایره درگیری ها، صالح تلاش کرد با استفاده از هواپیمای روسی خود فرار کند. این هواپیما که از نوع «ام آی- ۱۷۱» می باشد و برای شخصیت های مهم طراحی شده است را مسکو طی یک محموله اسلحه که بین دو کشور در دوره ریاست جمهوری صالح انجام شده بود به وی اهدا کرده بود.

برخی منابع فاش کردند که اختلافات بین حوثی ها و صالح شدت گرفته است به طوری که رهبر شبه نظامیان به طور مستقیم صالح را از تلاش برای توافق با کشورهای ائتلاف و یا دادن دستور عقب نشینی به مبارزان وفادارش از نبردهای کنونی در مناطق مختلف کشور بر حذر کرده است. این تهدید همزمان با افزایش فشارهای بین المللی بر حوثی ها، پس از پایان یافتن مهلت داده شده از سوی شورای امنیت به صالح و شورشیان مبنی بر تسلیم اسلحه خود و دست کشیدن از کودتا و همچنین اجازه دادن به حکومت برای از سرگیری فعالیت های قانونی خود می باشد.

از سوی دیگر فؤاد راشد یکی از رهبران جنبش جنوب به «الشرق الأوسط» گفت: «یکی از مسؤلان حوثی با جنبش تماس گرفته و اعلام کرد که شبه نظامیان آمادگی عقب نشینی از شهر جنوبی عدن را دارند به شرطی که جنبش جنوب کنترل آن را به دست گیرد». وی افزود: «این درخواست آنها به دلایل مختلف رد شد و به حوثی ها نصیحت کردیم از عدن و مناطق جنوبی عقب نشینی کنند و جنبش جنوب امنیت عقب نشینی آن ها را فراهم خواهد کرد».

در حالی که گزارش هایی مبنی بر احتمال حل و فصل سیاسی بحران یمن منتشر می شود، برخی منابع سیاسی جنوبی یمن فاش کردند که علی سالم البیض معاون سابق رئیس جمهور یمن، طی روزهای آینده به ریاض پایتخت عربستان خواهد رسید. این منابع به «الشرق الأوسط» گفتند که سفر البیض پیش از نشست برخی از رهبران جنوبی در خارج از یمن صورت می گیرد. این منابع همچنین احتمال دادند که عبدربه منصور هادی نشست مشترکی با البیض برای «بررسی اوضاع بحرانی کنونی» در پایتخت عربستان برگزار کند.

در همین راستا، روز گذشته سازمان ملل متحد تأکید کرد که اسماعیل ولد شیخ احمد، دیپلمات موریتانیایی، را به جای جمال بن عمر، دیپلمات مراکشی، که هفته گذشته استعفا داده بود را به عنوان فرستاده جدید یمن انتخاب کرده است.