اعتراض به تبعیض در اعطای پست‌های کلیدی در کرکوک

کرکوک: احسان عزیز

دستورات دولت عراق در خصوص ایجاد تعادل در تقسیم مناصب اصلی در کرکوک، باعث تنش میان نمایندگان آن شد.
به گزارش الشرق الأوسط، دولت عراق دستوراتی در خصوص تقسیم مناصب اصلی ادارات دولتی در کرکوک و ایجاد تعادل قومیتی داده است تا این پست‌ها میان کردها، عرب‎ها، ترکمن‌ها، کلدانی‌ها و آشوری‌ها تقسیم شود.
اما این دستورات دولت، باعث افزایش تنش و مشکلات سیاسی و اداری این استان شد که از زمان سقوط نظام سابق در سال ۲۰۰۳ تاکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
روش‌های اجرای این دستورات که از جانب دولت حیدر العبادی صادر شده به وسیله استاندار و دیگر مسئولین معین نشده است. اتفاقی که باعث گمانه زنی‌های فراوانی از جانب نمایندگان کرد، عرب‎ و ترکمن‌ شد که برگرفته از مواضع سیاسی احزابی است که تاکنون نتوانسته‌اند با هم یکرنگ و یکدست باشند.
بابکر صدیق یکی از اعضای ائتلاف «تآخی» کردها در مجلس عراق در گفتگو با الشرق الأوسط گفت این تعادل و توازن باید براساس نتایج برآمده از انتخابات باشد به خصوص که در سه دوره گذشته، انتخابات حاکی از آن بود که کردها نیمی از شهروندان این استان را تشکیل می‌دهند و این تقسیمات شغلی باید براساس تعداد جمعیت هر قومیت صورت بگیرد نه اینکه مساوی باشند.
وی همچنین افزود آن‌طور که اعضای عرب و ترکمن مجلس گمان می‌کنند دستورات دولت در خصوص برقراری تعادل، به معنی مساوات نیست. آنها خواستار تقسیم مساوی مناصب هستند که در اثر آن به هر قومیت ۳۲ درصد و به کلدانی‌ها و آشوری‌ها ۴ درصد از مناصب اختصاص می‌یابد و این تصمیم از جانب کردها پذیرفتنی نیست.
وی توضیح داد تعیین سهم ۳۲ درصدی برای کردها از جانب جلال طالبانی در اوایل اداره کرکوک بعد از سقوط نظام در جهت ایجاد مقدمات برای تشکیل انتخابات پارلمانی و محلی بود و بعدها خود انتخابات تعداد واقعی کردها را نشان داد و معادله‌ها عوض شد. بنابراین باید به انتخابات جدید استناد شود که شاخص واقعی جامعه آماری قومیت‌ها است.
در این میان، ائتلاف ترکمن که ۹ عضو در دولت محلی دارد خواستار مساوات و سهم ۳۲ درصدی از مناصب این استان شد و این اتفاق را تعادل واقعی عنوان کرد.
قاسم حمزه عضو ائتلاف ترکمن در گفتگوی خود با الشرق الأوسط گفت انتخابات اخیر پر از تقلب بود و نشان دهنده جمعیت واقعی کردها نیست بنابراین نمی‌توان به آن استناد کرد.
او گفت برای کشف آمار واقعی قومیت‌ها باید آمارگیری دقیق و درستی انجام شود همچنین سوابق رای دهندگان به روز رسانی شود آن موقع می‌توان انتخاباتی درست برگزار کرد. در چنین حالتی جمعیت ترکمن‌ها را هرچقدر که نشان دهد تابع نتایج بدست آمده از آن خواهیم بود اما تا زمانی که چنین کاری صورت نگیرد بهترین کار این است که در تشکیل ساختار اداری ادارت استان بر مبدا مساوات تکیه کرد.
عرب‌های کرکوک نیز گفته‌های ترکمن‌ها را تایید کردند. در این راستا محمد الحمدانی نماینده بخش عربی کرکوک در مجلس گفت راکان سعید الجبوری استاندار کرکوک همه نمایندگان کرکوک در مجلس را دعوت به جلسه کرد و از آنها برای ایجاد تعادلی که حکومت خواستار آن است در خواست همکاری کرد. او همچنین خواستار تشکیل کمیته‌های مشترک برای اجرای این تعادل شد.
وی افزود که وضعیت کرکوک پیچیده است و نیازمند تصمیمی مشترک است که رضایت همه را جلب کند و ایجاد تعادل بر اساس مساوات در تقسیم مناصب اداری در حال حاضر بهترین راه است.