باستان شناسان خوفو را بزرگ ترین ساختمان ساخت دست بشر می دانند که پس از قرن ها سالم مانده است

هرم خوفو در مصر

هرم خوفو در مصر

دو هفته پس از آن که مصر اعلام کرد که سال ۲۰۱۶ «سال اهرام» خواهد بود، خبرگزاری رویترز گفت که یک گروه تحقیقاتی فاش کردند که در سه بلوک سنگی در پایین بزرگ ترین هرم در مصر اختلاف دما وجود دارد، که به احتمال زیاد رازی در پشت آن است که منتظر  اکتشاف است.

هرم خوفو آخرین عجایب هفتگانه دنیا است که قاعده آن بالغ بر ۱۲٫۴ جریب و ارتفاع آن تا ۱۴۶٫۵۹ متر می رسد، و به دومین پادشاه سلسله چهارم (۲۴۹۴ تا ۲۶۱۳  قبل از میلاد) نسبت داده می شود، و باستان شناسان ومعماران آن را بزرگ ترین ساختمان ساخت دست بشر می دانند که پس از قرن ها سالم مانده است.

ممدوح الدماطی، وزیر آثار باستانی مصر در ۲۵ اکتبر گذشته اعلام کرده بود که «پروژه اکتشاف اهرام و اسرار آن» از وسایل فنی بی ضرر استفاده خواهد کرد. این پروژه با همکاری دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قاهره، موسسه حفظ میراث و نوآوری در فرانسه، ودانشگاه لاوال در کبک در کانادا، و همچنین کمیسیون عالی تحقیقات تسریع انرژی و دانشگاه ناگویا در ژاپن انجام خواهد شد.

الدماطی در یک نشست مطبوعاتی در مقابل هرم خوفو گفت که تیم علمی پروژه اکتشاف اهرام، با استفاده از اشعه مادون قرمز فناوری و حرارتی، «رادیو گرافی میون»، متوجه شد که سه بلوک سنگی در پایین ضلع شرقی هرم خوفو وجود دارند که رنگ آن ها، بر خلاف دیگر بلوک های سنگی به کار رفته در نمای هرم، متمایل به رنگ صورتی می باشد. الدماطی این عکس را مهم ترین عکس گرفته شده در سال ۲۰۱۵ دانست. وی با گفتن جمله «هرم بخشی از اسرار خود را فاش کرد»، از باستان شناسان، دانشمندان معماری و دانشمندان زمین شناسی درخواست کرد که علت این اختلاف دما را تجزیه و تحلیل کنند. وی همچنین احتمال داد که پشت این بلوک های سنگی «راز جدیدی» نهفته باشد.

 بررسی این سه بلوک نشان می دهد که یکی از آن ها به صورت عمودی قرار داده شده است که با بقیه بلوک های هرم، که فرمت افقی دارند، متفاوت است.

هانی هلال وزیر سابق آموزش عالی و استاد دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره و هماهنگ کننده کل پروژه گفت: «عکس های گرفته شده از هرم در زمان های مختلف، نشان می دهد که دمای این سه بلوک از بلوک های دیگر هرم ۶ درجه بیشتر است». وی افزود: «این نتیجه بسیار مهم است».

ژان کلود باره، رادیولوژیست و متخصص اشعه مادون قرمز گفت که وی در بالای این بخش هرم نیز سه بلوک سنگی کشف کرد که دمای آن ها بین چهار تا پنج درجه از دیگر بلوک ها بیشتر است. وی که این نتیجه را در اختیار باستان شناسان قرار داده است گفت: «وظیفه من نیست که ماورای آن را کشف کنم».

در بیانیه ای از سوی وزارت آثار باستانی مصر آمده است: «هنوز زود است که به نتایج قطعی درباره وجود یا عدم وجود حفره های داخلی دست یافت، اما کار بر روی این پروژه، که تا پایان سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد داشت، بسیاری از پرسش ها را پاسخ خواهد داد».