بغداد: فاضل النشمی

انتظار می‌رود پارلمان عراق امروز چهارشنبه باوجود اختلاف ائتلاف های پارلمانی در خصوص بودجه مالی فدرال سال ۲۰۱۹، رأی‌گیری کند. این بودجه به عنوان دومین بودجه هنگفت این کشور از سال ۲۰۰۳ به‌شمار می‌رود.
به گزارش الشرق الاوسط، قرار بود پارلمان عراق روز گذشته این بودجه را به رأی بگذارد، اما اختلاف‌ها و عدم کامل شدن ملاحظات کمیسیون مالی در مورد برخی از بندهای این بودجه، مانع از تصویب آن شد.
منابع پارلمانی نیز احتمال دادند به دلیل اختلافات سیاسی میان ائتلاف‌ها، به ویژه گروه‌های منطقه کردستان این کشور، در خصوص بودجه، امروز نیز پارلمان نتواند این بودجه را تصویب کند.
منطقه کردستان خواستار تقریباً ۱۴ درصد کل بودجه است، در حالی که اکثریت جریان‌ها و ائتلاف‌های عربی این درخواست را رد کرده و بر اعطای ۱۲ درصد بودجه به کُردها، اصرار دارند.
در همین راستا رائد فهمی نماینده و یکی از رهبران ائتلاف پارلمانی «اصلاح» در گفتگو با «الشرق الاوسط»، احتمال داد که این بودجه پس از اعمال اصلاحات مورد نیاز در آن از سوی دولت و کمیسیون مشترک بودجه، امروز در پارلمان به تصویب می‌رسد.
وی گفت: «ما روز گذشته، به دلیل نیاز بودجه به بررسی دقیق، تبدیل و جایگزین کردن برخی بندها با دیگر، و همچنین توافق در مورد درآمدها و هزینه‌ها، و نیاز به تلاش‌های فراوان دیگر، نتوانستیم آن را تصویب کنیم».
فهمی با اشاره به تصویب میزان بودجه فعلی کل کشور و قیمت هر بشکه نفت در آن، گفت: «این بودجه دومین بودجه هنگفت این کشور از سال ۲۰۰۳، خواهد بود که تقریباً مبلغ ۱۳۲ تریلیون دینار عراقی، بر اساس قیمت هر بشکه نفت ۵۶ دلار لحاظ شده‌است، اما این قیمت نیز قابل بحث و بررسی بیشتر است که به احتمال زیاد بعدها قیمت آن کاهش می‌یابد، و این از صلاحیت‌های دولت و کمیسیون بودجه پارلمانی است».