پرسش هایی درباره ماهیت و علل جدایی پس از ۱۸ سال

شرکت کنندگان در مقابل آرم شرکت «آرامکو» در حاشیه «انجمن رقابت جهانی» در ریاض در 25 ژانویه 2016 – عکس از خبرگزاری فرانسه

شرکت کنندگان در مقابل آرم شرکت «آرامکو» در حاشیه «انجمن رقابت جهانی» در ریاض در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ – عکس از خبرگزاری فرانسه

«الشرق الأوسط» از منابع آگاه اطلاع یافت که شرکت های غول پیکر نفتی «آرامکوی عربستان سعودی»، و شرکت جهانی «رویال داچ شل»، در پی اختلافات اداری که به راه بسته منتهی شد و در پایان منجر به ضرر و زیان مادی آن ها شد، دو شرکت به توافق اولیه برای تقسیم دارایی های خود در شرکت آمریکایی «موتیوا اینتر پرایز» رسیدند که مالک و مدیر پالایشگاه بندر آرتور در تگزاس، بزرگ ترین پالایشگاه نفتی در ایالات متحده است.

دو شرکت در بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند، به موجب پیشنهاداتی که برای تقسیم دارایی ها مطرح شده، شرکت پالایش وابسته به شرکت آرامکو عربستان سعودی، نام شرکت «موتیوا» را در اختیار خواهد داشت، و مالکیت پالایشگاه بندر آرتور در ایالت تگزاس به آن منتقل خواهد شد، و ۲۶ بندر را برای توزیع برای خود حفظ خواهد کرد.

بر اساس این توافق، «موتیوا» خواهد توانست برای فروش بنزین  و گازوئیل به طور انحصاری در بخش هایی از تگزاس، و اکثر مناطق واقع در دره می سی سی پی، و همچنین بازارهای نفتی منطقه جنوب شرقی و شرق ایالات متحده، از نام تجاری شرکت «شل» استفاده کند.

بر اساس بیانیه صادره، شرکت «شل»، پالایشگاه «نورکو»، و پالایشگاه کونونت در ایالت لوئیزیانا، و ۹ بندر برای توزیع، و بازارهای ایالت فلوریدا و لوئیزیانا و منطقه شمال شرقی ایالات متحده، که «شل» تولیداتش را به نام تجاری خود در آن جا توزیع می کند، را به دست خواهد آورد.

از زمانی که دو شرکت ، پس از ۱۸ سال، جدایی خود را اعلام کردند، پرسش ها درباره ماهیت و دلایل این جدایی بیشتر شد.