بحران کم آبی در ایران - عکس از اقتصاد نیوز

بحران کم آبی در ایران – عکس از اقتصاد نیوز

دولت ایران با توجه به شرایط بحران آب در ایران کشور و به ویژه شهر تهران ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب و آبرسانی به تهران اختصاص داد.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ایران روز چهارشنبه ۲۶ شهریور بعد از پایان جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: «هیات وزیران ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای تامین آب و آبرسانی فوری تهران به وزارت نیرو اختصاص داد.»

در همین خصوص حمید چیت چیان وزیر نیرو ایران در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه دولت تصویب کرده است آب مشترکین پر مصرف به صورت موقت قطع شود، گفت: «در تهران حدود ۲۵ درصد آب شرب مصرفی کشور را تولید و مصرف می کنیم. با اینکه جمعیت تهران ۱۲ درصد کل کشور است اما این آمار نشان دهنده مصرف دو برابر متوسط کل کشور توسط تهرانی ها است.»

وی همچنین در صحبت های خود از مذاکرات بین ایران و تاجیکستان برای واردات آب خبر داده است. وی تاکید کرده است که در اطراف تهران در حال حاضر ظرفیت بیشتری برای انتقال آب به این شهر وجود ندارد و وی تنها راه حل ممکن را «مدیریت مصرف آب» دانسته است.

وزیر نیرو ایران ادامه داد: «مصرف ۳۲۵ لیتر آب به ازای هر نفر است در حالی که در کل کشور برای هر نفر ۲۲۰ لیتر است. تهرانی ها باید خودشان را با وضعیت کنونی هماهنگ کنند. تنها اقدامی که متصور است انتقال آب از سد مابلو است که سامانه انتقال آب از این سد در حال اجرا و تکمیل کردن است و تسویه خانه های مربوطه در حال آماده شدن هستند.»

وی به مشترکین پر مصرف اخطار داده است و گفت: « برای پله های مصرف بالا قیمت آب افزایش پیدا می کند تا کسانی که اسراف می کنند به دلیل انگیزه اقتصادی خود را محدود کنند. جزئیات و جدول های تعرفه های پلکانی آب را در اوایل هفته آینده اعلام می کنیم.»

بحران آب در ایران جدی است

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران نیز در خصوص بحران آب در این کشور روز سه شنبه ۲۵ شهریور در جلسه شورای عالی آب گفته است که موضوع کمبود آب در سال جاری دو چندان شده است.

مساله آب همیشه در ایران یکی از چالش های اساسی برای دولت ها محسوب می شود، اما به نظر می رسد در تابستان سال جاری به علت گرمای بیش از حد و کاهش میزان بارش، این کشور دچار مشکلات بیشتری شده است.

جهانگیری درباره بحران آب در سال جاری گفته است:‌ «در این موضوع هر چه زمان را از دست بدهیم، وضع بدتر می شود؛ لذا علاوه بر اقدامات فوری، نیازمند تهیه برنامه های کوتاه و بلند مدت هستیم، بر این اساس موضوع آب باید در برنامه ششم توسعه بعنوان یک موضوع محوری مطرح باشد و توسعه سایر بخشها منوط به تامین آب و استفاده صحیح و بهره وری از این منابع شود.»

در این جلسه مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران نیز از افت بارش و کاهش شدید منابع آبی سدهای اطراف تهران خبرداد و با اشاره به تشدید بحران در صورت عدم بارش های مناسب در فصل پاییز، برلزوم «صرفه جویی جدی ازسوی مردم» تاکید کرد.