آیت الله احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران

آیت الله احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران

آیت الله احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران، در خطبه های نماز جمعه امروز به شعار اعتدال دولت حسن روحانی اشاره کرد و خطاب به دولت جدید گفت: «ما هیچ نصیحتی به دولت نداریم جز عمل به شعار اعتدال. ما اعتقاد داریم دولت باید به آن چیزی که خودش گفته عمل کند، یعنی اعتدال در عرصه عزل و نصب ها.»

اشاره احمد خاتمی به انتصاب جعفر توفیقی به سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. توفیقی هفتم شهریور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اطلاعات او حاکی از آن است که وی به عنوان گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی مسئولیت وزارت به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد.

این در حالی است که پس از انتصاب او به عنوان سرپرست این وزارتخانه، رسانه‌های جناح منتقد دولت،‌ فیلمی از تحصن اساتید دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۸ منتشر کردند که در این فیلم آقای توفیقی به صراحت از تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری صحبت کرد. او در سخنانش آشکارا از میرحسین موسوی، کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات، حمایت می‌کند.

خاتمی گفت: «حضور همکارانی که بعضا معرکه گردان و اصحاب فتنه بودند با شعار اعتدالی شما سازگار نیست. شما اگر به شعار اعتدال عمل کنید کشور به جای خوبی می رسد.»

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست خارجی دیپلماسی کشور باید از وزارت خارجه گرفته شود، گفت: «خطبه‌های نماز جمعه همواره مستقل بوده، هست و خواهد بود و بنده در این ۱۰۳ خطبه‌ای که خواندم کسی به من نگفته که چه چیزی را مطرح کنم.»

توصیه آیت الله احمد خاتمی برای گرفتن سیاست خارجی از وزارت امور خارجه یک روز پس از آن در خطبه نماز جمعه اعلام شد که حسن روحانی رییس جمهوری ایران طی حکمی مسئولیت مذاکرات هسته ای با طرف های خارجی را به وزارت امورخارجه محول کرد.

در دولت دهم، مذاکره کننده اصلی ایرانی شورای عالی امنیت ملی ایران بود که به دبیری سعید جلیلی مذاکرات را در سطوح فنی و بین المللی دنبال می کرد.

صالحی هم در تایید این خبر گفت که با وجود آن که مسئولیت مذاکرات بین المللی به وزارت خارجه محول شده است، «مسئولیت مذاکرات فنی میان ایران و آژانس که پنجم مهرماه (۲۷ سپتامبر) در وین اتریش برگزار می شود، به عهده سازمان انرژی اتمی است.»

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره نصیحت به دولت‌ها ادامه داد: مردم باید کمک کنند تا دولت درعرصه معیشتی، سیاسی و اجتماعی بتوانند کارگشا باشند و دولت نیز باید در عزل و نصب‌ها معتدل عمل کند.

آیت الله خامنه رهبر جمهوری اسلامی ایران دیروز پنجشنبه در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان در حمایت از رئیس جمهور جدید ایران گفت: «در چنین شرایطی، همه باید به دولت کمک کنند و من همانگونه که از همه دولتها حمایت کرده‌ام، از این دولت نیز حمایت خواهم کرد. البته حمایت من از دولتها به معنای تأیید همه کارهای آنها نیست و ممکن است ایرادهایی هم باشد ولی این ایرادها نباید مانع از کمک به دولت شود. علاوه بر کمک به دولت، باید نصیحت خیرخواهانه هم کرد.»