محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در آخرین سخنرانی خود در نماز جمعه تهران در یازدهم مرداد ماه 1392 - عکس از گتی ایمجر

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در آخرین سخنرانی خود در نماز جمعه تهران در یازدهم مرداد ماه ۱۳۹۲ – عکس از گتی ایمجر

محمود احمدی نژاد که به بسیاری اظهارنظرهای جنجالی از جمله درباره مسئله فلسطین و هولوکاست معروف بوده است، گفت: “این تصور که می‌توان از طریق مذاکره و تقسیم کردن یک سرزمین مساله فلسطین را حل کرد، ساده لوحی و ساده اندیشی است.”

به گزارش خبرگزاریها، احمدی نژاد در آخرین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور ایران، در نماز جمعه تهران گفت: “باید موجودیت رژیم صهیونیستی و نقش آن را در یک بستر تاریخی و جهانی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. یک حقیقت وجود دارد و آن این است که یک درگیری تاریخی بین جبهه شیاطین و جبهه حق و ملت‌ها وجود داشته و دارد و نمی‌شود چشم از روی این درگیری تاریخی بست.”

وی با اشاره به اظهاراتش درباره هولوکاست که در چند سال گذشته بارها آنرا تکرار کرده گفت: “یک سوال کردیم که گفته‌ایم چرا تعصب نشان می‌دهید، اجازه دهید یک گروه مستقل بیاید و تحقیق کند، چه قشقرقی در دنیا به راه انداختند.”

وی افزود: “سؤال این است که اگر ادعای غربی ها درست بود که می خواستند به عده ای بی پناه پایگاه دهند و کشوری برای آنها درست کنند، چرا با همه وجود و توان از اقدامات رژیم صهیونیستی حمایت می کنند به طوری که در برخی مواقع حتی از کشورهای بلوک خود و از مردمشان هم این مقدار حمایت نمی کنند؟ ”

احمدی نژاد گفت: اگر غربی ها واقعا از روی دلسوزی برای حقوق بشر گروهی را در فلسطین حاکم کرده اند، پس چرا همه ادعاهای حقوق بشری خودشان از جمله آزادی، دمکراسی، حقوق کودکان و زنان را پای صهیونیست ها قربانی می کنند.

احمدی نژاد پیشتر کشتار یهودیان توسط نیروهای آلمان نازی را “افسانه” خوانده بود. وی در شهریورماه سال ۱۳۸۸ گفت که هولوکاست، یعنی قتل عام یهودان توسط نازی ها در جریان جنگ جهانی دوم، دروغ کشورهای غربی بود تا برای ایجاد دولت یهودی اسرائیل بهانه ای داشته باشند. هرچند بعدتر تا حدی موضع خود را تعدیل کرد و گفت مقصودش ضرورت “بررسی علمی” مساله هولوکاست بوده است.

احمدی‌نژاد پیش از آن هم در آبان ۱۳۸۴ در کنفرانسی با نام کنفرانس حمایت از فلسطینی‌ها که در تهران برگزار شد، موجودیت کشور اسرائیل و همچنین مساله هولوکاست را زیر سؤال برد و در سخنانش از تغییر رژیم اسرائیل سخن گفت و این عبارت را به کار برد: “جهان بدون اسرائیل امن‌تر خواهد بود”.

شاید هیچ یک از مقامات رسمی سیاسی ایران تا این اندازه به سخنان و اظهارنظرهای جنجالی معروف نبوده اند. سخنان او در بسیاری موضوعات داخلی و بین المللی اغلب واکنش هایی در پی داشته است.
آلمان، آمریکا، بریتانیا و فرانسه در سال ۱۳۸۸ و در پی سخنان احمدی نژاد، انکار هولوکاست توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران را قویا محکوم کردند.

آلمان اظهارات احمدی نژاد درباره “افسانه ای” بودن هولوکاست را برای ایران “شرمناک” خوانده و آمریکا نیز گفته است این به انزوای بیشتر ایران منجر می شود.

رابرت گیبز سخنگوی وقت کاخ سفید به اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در قاهره اشاره کرد که گفت “انکار هولوکاست بی پایه، جاهلانه و نفرت انگیز” است.

دیوید میلیبند وزیر امور خارجه وقت بریتانیا هم چند ساعت پس از سخنرانی احمدی نژاد گفت این سخنان “نفرت انگیز و حاکی از بی اطلاعی” است.

جدا از بازتاب خارجی، در داخل ایران نیز واکنش‌های متعددی درباره این مسئله ابراز شد. چندی پس از اظهارات احمدی‌نژاد، محمد خاتمی، رییس‌جمهوری سابق ایران، در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال‌تایمز ضمن تأیید واقعیت هولوکاست، همزیستی اسراییل و فلسطین را قابل‌قبول دانست.