محمود احمدی نژاد سوم شهریور 1384 در حین سخنرانی در مجلس شورای اسلامی

محمود احمدی نژاد سوم شهریور ۱۳۸۴ در حین سخنرانی در مجلس شورای اسلامی

نیمه مهر ماه سال جاری ۱۰۲ نماینده مجلس طرح پرسش از رئیس جمهور را امضا و تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی کردند. در تاریخ بیست و یکم مهر ماه این طرح برای رسیدگی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.

بلافاصله پس ارجاع این طرح به کمیسیون برنامه و بودجه، نزدیکان دولت و فراکسیون اصولگرایان مجلس تلاش کردند تا برخی از امضا کنندگان را راضی به پس گرفتن امضایشان کنند تا به این روش تعداد امضاها را از حد نصاب کمتر کنند.

لطف‌الله فروزنده دهکردی، معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد، و شماری از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان ادعا کرده بودند که حدود ۴۰ نماینده امضاهای خود را پس گرفتند و به این ترتیب این طرح از حد نصاب لازم برای اجرا برخوردار نیست. حد نصاب لازم برای طرح سوال از رئیس جمهور ۷۴ امضا است.

حسین علی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی با خبرگزاری مهر با اشاره به رایزنی های حداد عادل و اعضای فراکسیون اصولگرایان در صحن مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سئوال از رئیس جمهور گفت: «با رایزنی ها ۴۰ نفر از طراحان سئوال امضای خود را پس گرفتند و از رای خود برگشتند.»

علی مطهری، از طراحان اصلی سؤال از رئیس دولت دهم، هشتم آبان اعلام کرد که امضاها قابل پس گرفتن نیستند و این طرح برای بار دوم با ۸۳ امضا به هیات رئیسه تحویل داده شده است.

حسین علی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار مهر دلیگانی هشدار داد: «در صورت طرح سؤال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، احمدی‌نژاد مسائل جدیدی را در فضای سیاسی کشور مطرح خواهد کرد و نمایندگان پاسخ خواهند داد و این فضا با فضای مورد نظر رهبر انقلاب مبنی بر تعامل و همدلی تطابق ندارد.»

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: «اولین جلسه روسای قوا یکشنبه هفته گذشته با حضور ریاست فراکسیون اصولگرایان و ۹ نفر از اعضای این فراکسیون با رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه اعضای فراکسیون به صراحت اشکالات رئیس جمهور را بیان کردند، احمدی نژاد نیز از بیان این مطالب استقبال کرد و در برخی موارد نیز اشکالات را پذیرفت.»

وی با اشاره به رایزنی نمایندگان با احمدی نژاد در مورد طرح سئوال از رئیس جمهور تصریح کرد: «احمدی نژاد به هیچ عنوان از طرح سئوال از رئیس جمهور در صحن علنی نگران و ناراحت نبود و اعلام کرد که من سئوال از رئیس جمهور را فرصت می دانم که حرفهای نگفته را در مجلس بیان کنم.»

حاجی دلیگانی با بیان اینکه به دنبال بر گزاری جلسه مشترک با روسای قوه قضائیه و مقننه نیز هستیم گفت: «تا امروز روسای این دو قوه وقتی برای دیدار تعیین نکرده اند.»

او در پایان از تقاضای احمدی نژاد برای برگزاری جلسه با همه نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: «تصمیم داریم هفته آینده جلسه مشترک اعضای شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان با رئیس جمهور برگزار کنیم.»