اربیل: احسان عزیز

روز یکشنبه (۳۰ سپتامبر) انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان عراق برگزار شد. این رای گیری یک سال پس از همه پرسی ناکام برای استقلال این اقلیم انجام گردید. حدود سه میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. ۶۷۳ نامزد انتخابات مجلس از ۲۹ حزب سیاسی بر سر ۱۱۱ کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت کردند. اما بنا بر اطلاعات اولیه، مشارکت مردمی در انتخابات چندان گسترده نبوده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از کمیساریای عالی انتخابات در اقلیم کردستان گزارش داد که نتایج اولیه تا ۷۲ ساعت آینده اعلام می شود. آمار مشارکت مردم در مناطق گوناگون متفاوت بود.
خبرگزاری آلمان هم به نقل از کمیساریای عالی انتخابات از مشارکت ۳۰ درصدی در استان های سلیمانیه و حلبچه -مراکز اتحادیه میهنی کردستان- خبر داد و افزود که این رقم در استان اربیل بالای ۵۰ درصد و در استان دهوک به حدود ۶۰ درصد رسیده است. میزان مشارکت در کل اقلیم کردستان تا ساعت ۲ ظهر بیش از ۳۲ درصد بوده است.
از سوی دیگر، اخباری درباره تخلف و تقلب در چندین حوزه رای گیری در شهر سلیمانیه گزارش شده است.
احزاب دموکرات کردستان و جنبش تغییر و اتحادیه اسلامی و جماعت اسلامی کردستان در نشست خبری در شهر کوی سنجق در بیانیه مشترکی اعلام کردند که نتایج این انتخابات را قبول ندارند. این گروه ها مسئولان اتحادیه میهنی کردستان در این شهر را به تخلف و تقلب آشکار در انتخابات متهم کردند.
این بیانیه افزود «موارد تخلف به کمیساریای انتخابات ابلاغ گردید و منتظر واکنش این نهاد هستیم.»
سعدی احمد بیره عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به رسانه های این حزب گفت «اتحادیه میهنی کردستان زیر بار این نتایج نمی رود». البته او اندکی بعد حرف خود را پس گرفت و گفت «نتایج انتخابات تنها در استان هایی (به ویژه اربیل و دهوک) که در آنها تقلب گسترده انجام شده غیر قابل قبول است. این دو استان از مراکز هوادار حزب دموکرات کردستان به شمار می روند.
نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم و معاون رییس حزب دموکرات کردستان گفت «انتخابات نماد تجربه زیبای دموکراسی است که سیمای درخشان اقلیم کردستان را به تصویر می کشد.» او در سخنرانی کوتاه بعد از حضور در پای صندوق اخذ رای در اربیل گفت «از رای دهندگان و دستگاه های امنیتی می خواهم تا برای اجرای انتخابات در فضای آرام تلاش کنند. حالا صرفنظر از نتایج این تجربه دموکراتیک اما مردم کردستان برنده اصلی آن هستند.»
شوقی مامند جوان معلول ۳۹ ساله که در پای صندوق اخذ رای در اربیل حاضر شد به الشرق الاوسط گفت «من خیلی ذوق زده هستم. صندوق رای باید تنها راهکار برای مشکلات سیاسی و اقتصادی و داخلی و چالش های بین بغداد و اقلیم کردستان باشد. من امروز اینجا آمده ام تا از حق مشروعم برای رای دادن به کسی که خواسته هایم را برآورده می کند و از حقوق جامعه معلولان کردستان دفاع می کند استفاده کنم. من مطمئنم که دولت جدید بهتر از دولت قبلی خواهد بود. این دولت همزمان با پایان مقابله با تروریسم روی کار خواهد آمد و می تواند خدمات بهتری در اختیار همه شهروندان و به خصوص معلولان قرار بدهد.»
خالد خوشناو ۴۵ ساله از احساس ملی گرایانه و وظیفه ملی برای شرکت در انتخابات گفت. او در گفتگو با الشرق الاوسط افزود «ما پارلمان و دولت آینده اقلیم را انتخاب می کنیم. و باید دقت کنیم تا دولت جدید بتواند مشکلات اقتصادی و خدماتی را در اسرع وقت حل کند.»
کژال صابر (۴۲ ساله) بر این باور است که شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی است که همه باید انجام دهند. ما که خواستار برخورداری از زندگی بهتر و وضعیت معیشتی مناسب هستیم باید افرادی را انتخاب کنیم که از پس این کار بر بیایند و کسانی را که در چهار سال گذشته ما را به این حال و روز انداختند برکنار کنیم.»
یک پیرمرد هفتاد ساله به نام خضر احمد در یک مرکز اخذ رای در شهرستان چومان واقع در شمال اربیل در حین رای دادن فوت کرد. این تنها حادثه غیر مترقبه در این روز انتخاباتی بود. این انتخابات در آرامش بی سابقه ای برگزار شد.