تاسیسات گازی ایران در محدوده میدان پارس جنوبی - عکس از شانا

تاسیسات گازی ایران در محدوده میدان پارس جنوبی – عکس از شانا

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به شناسایی یک ذخیره عظیم گاز طبیعی در جنوب این کشور گفته است که حفاری چاه‌های اکتشافی به منظور تخمین دقیق حجم این سازند جدید گازی آغاز شده است.

هرمز قلاوند به خبرگزاری مهر گفته است: هم اکنون تست و ارزیابی بر روی سازند “پائولوزوئیک” زیرین در حال انجام بوده که وجود ذخایر گاز طبیعی و میعانات گازی قطعی شده است.

این مقام شرکت ملی نفت ایران در عین حال درباره میزان ذخائر هیدروکربوری درجا و قابل برداشت این میدان جدید ابراز بی اطلاعی کرده و گفته که بررسی و ارزیابی در این زمینه در حال انجام است.

از سوی دیگر به گفته کارشناسان، با کاهش قیمت جهانی نفت به حدود پائین‌تر از بشکه‌ای ۶۰ دلار، عملا فرآیند اکتشاف، توسعه، استخراج نفت از میادین جدید و به ویژه میادینی که در آب‌های عمیق قرار گرفته و یا تولید از ذخایر نامتعارف نفت و گاز همچون چند سال گذشته توجیه اقتصادی ندارد.

بازار جهانی نفت روزهای تاریخی را پشت سر می‌گذارد به طوری‌که قیمت طلای سیاه از ابتدای فصل تابستان تاکنون بیش از ۴۵ دلار در هر بشکه کاهش یافته و از سطح ۱۱۰ دلار به محدوده حدود ۶۵ دلار سقوط کرده است.

همزمان با سقوط آزاد قمیت جهانی نفت، درآمدهای نفتی کشورهای بزرگ صادرکننده نفت به ویژه کشورهای عضو اوپک هم کاهش شدیدی یافته است و آمار رسمی ارائه شده از سوی دولت ایران نشان می دهد که درآمدهای نفتی این کشور متاثر از کاهش قیمت‌ها حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

اوپک هم اکنون نیز روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیش از نیاز جهانی تولید می‌کند. این بدان معناست که اگر این سازمان نفتی میزان تولید خود را در سال آینده نسبت به تولید فعلی، روزانه یک‌ و نیم میلیون بشکه کاهش ندهد نباید امیدی به بالا رفتن بهای نفت داشته باشد.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که بهای “طلای سیاه” به بشکه‌ای ۴۰ دلار خواهد رسید.

مقامات ایران و روسیه معتقدند که سقوط بهای نفت “دسیسه مشترک” آمریکا و عربستان سعودی برای تضعییف اقتصاد آنها است، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی علت این روند نزولی را عرضه بیش از تولید و وضعیت اقتصادی نامناسب کشورهای توسعه‌یافته صنعتی می‌دانند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز چهارشنبه کاهش قیمت جهانی نفت خام را نتیجه «توطئه برخی کشورها» نامید و هشدار داد که این کشورها نفرت را علیه خود در جهان اسلام گسترش می‌دهند.

آقای روحانی در جلسه هیات دولت اظهار داشت: «کاهش قیمت نفت خام صرفا یک موضوع اقتصادی نیست بلکه ناشی از توطئه و برنامه‌ریزی سیاسی برخی از کشور‌ها بوده است».

آقای روحانی در عین حال گفته که «بودجه سال ۹۴ کمترین اتکا را به درآمدهای نفتی دارد و این امر نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است».

در لایحه بودجه سال آینده که دولت حسن روحانی روز یک‌شنبه گذشته به مجلس تحویل داد، قیمت هر بشکه نفت ۷۲ دلار در نظر گرفته شده، این در حالی است که قیمت نفت اوپک که ایران یکی از اعضای آن است به زیر ۷۰ دلار سقوط کرده است.

اسحاق جهانگیری، معاول اول رییس جمهوری ایران، نیز بدون اشاره به نام کشور خاصی تاکید کرده که کاهش بهای نفت، «توطئه سیاسی» برخی از «کشورهای منطقه» است.

این مقام ایرانی روز سه‌شنبه اظهار داشت: «این توطئه بزرگی است که شکل می‌گیرد و برخی این توطئه را علیه روسیه و برخی کشورهای عربی می‌دانند و مهم این است که این امر یک توطئه سیاسی است».