عکس تزیینی از آب تهران-خبرآنلاین

عکس تزیینی از آب تهران-خبرآنلاین

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ایران از «احتمال نیتراتی شدن آب تهران» خبر داده است، این در حالی است که اکثر ساکنان تهران از آب لوله کشی استفاده می کنند و نیتراتی شدن آب می تواند سلامت آن ها را دچار مشکل کند.

خبرگزاری فارس در گزارش امروز، چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت به نقل از حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ایران نوشت: «احتمال می‌رود که امسال با کم‌آبی و نیتراتی شدن آب مواجه شویم.»

رستگار با اشاره به دو سال قبل که آب تهران نیتراتی شده بود، گفت: « دو سال پیش با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نمونه‌برداری روی آب تهران را آغاز کردیم و مشخص شد به دلیل کم‌آبی حجم نیترات بالا رفته و آب مصرفی با آب چاه مخلوط شده بود در نتیجه فاضلاب منازل به آب ورود کرده و طی “نامه محرمانه” اعلام کردیم که اصلاحات لازم انجام گرفت.»

ماجرای آلودگی آب در تهران، موضوع جدیدی نیست، به طوری که دیده می شود موضوع آلودگی آب شهر تهران از سوی برخی از کارشناسان زیست محیطی یا برخی دیگر از منابع خبری داخلی از اواخر سال ۸۸ شروع شد و در تابستان ۸۹ به اوج خود رسید. در این گزارش ها آمده بود که میزان نیترات موجود در آب تهران بیش از حد مجاز است.

در حالی که وزیر نیرو وقت ایران همواره از سالم بودن آب تهران خبر می داد، مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت وقت (۲۷ تیر سال۸۹) خبر آلودگی آب تهران را تایید کرد و گفت: «دربرخی از نقاط تهران آب شرب دارای نیترات بالا تر از حد مجاز است» و وی به زنان باردار و کودکان شیرخوار توصیه کرد که برای جلوگیری از عوارض مصرف آب شرب با نیترات بالا به از آب بطری استفاده کنند و آب لوله کشی نخورند.

اما به فاصله ۴ روز بعد، وی از از موضع خود عقب نشینی کرد و عنوان کرد که «آب تهران کاملا سالم است».

موضوع آلودگی آب تهران نیز همانند سایر موضوعات که به آلودگی های مواد غذایی یا آشامیدنی در ایران مربوط می شد، از سوی برخی از کارشناسان و مقامات ایران تایید و از سوی برخی دیگر تکذیب می شد. در نهایت در شهریور سال ۸۹، وحید دستجردی بار دیگر با تایید آلوده بودن آب تهران گفت: «آب تهران در دو منطقه شهرداری به شدت مشکل داشت و در سایر مناطق نیز مشکلات متوسط و خفیفی دیده می‌شد. بعد از این که ما نسبت به نیترات هشدار دادیم حدود ۶۸ حلقه چاه آب که مربوط به بخش خصوصی بود از رده خارج شدند،» و گزارش های بعدی حاکی بر آن بود که اقدامات لازم انجام شد و آب تهران از سوی مقامات ایرانی “سالم” اعلام شد.

به نظر می رسید وزارت بهداشت دولت روحانی برای پیشگیری از وقوع مشکلاتی که در سال ۸۹ رخ داد تصمیم گرفته است آزمایش بر روی کیفیت آب تهران را قبل از فرا رسیدن فصل گرما و کم شدن میزان آب سدها، آغاز کند، در این رابطه مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ایران گفت: «در برنامه امسال نیز کنترل در سطح لوله‌کشی و آب مصرفی و همچنین انواع بسته‌بندی آب را در دست بررسی داریم تا همه فلزات، نیتریت، نیترات و آلودگی میکروبی را تشخیص دهیم.»