ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، در کنفرانسی مطبوعاتی که سه شنبه در دمشق برگزار شد انجام حمله شیمیایی توسط نیروهای نظامی سوریه را رد کرد.

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، در کنفرانسی مطبوعاتی که سه شنبه در دمشق برگزار شد انجام حمله شیمیایی توسط نیروهای نظامی سوریه را رد کرد.

آمریکا و بریتانیا ارتش سوریه را متهم به استفاده از سلاح های شیمیایی کرده اند و خود را آماده واکنش دادن به این حملات کرده اند.

حمله شیمیایی روز چهارشنبه هفته گذشته در نزدیکی دمشق بیش از سیصد کشته و بیش از سه هزار زخمی برجای گذاشت. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه، حکومت سوریه را مسئول این حمله دانسته اند.

وزیردفاع آمریکا با بیان اینکه کشورش برای حمله نظامی به سوریه آماده است، گفت: نیروهای دریایی آمریکا، آماده هستند تا با فرمان بارک اوباما رییس جمهور این کشور عملیات نظامی خود را به سوریه آغاز کنند.

هگل این موضوع را پس از آن عنوان کرد که یک مقام پنتاگون گفت نیروی دریایی حضور در مدیترانه را با چهارمین کشتی جنگی مسلح به موشک های کروز گسترش خواهد داد.

همچنین دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، به منظور بررسی واکنش در قبال کاربرد اسلحه شیمیایی در سوریه، خواستار فراخوانی پارلمان شده است.

کامرون با بیان اینکه رییس مجلس با فراخواندن نمایندگان از تعطیلات تابستانی و تشکیل جلسه پارلمان در روز پنجشنبه این هفته موافقت کرده است، گفت: مجلس در این جلسه “پیشنهاد صریح دولت” در مورد واکنش نسبت به حمله شیمیایی در سوریه را به بحث و رای گیری خواهد گذاشت.

وی افزود: “نیروهای مسلح بریتانیا طرح‌هایی را در مورد عملیات نظامی در سوریه تهیه کرده‌اند، اما هنوز در مورد چنین عملیاتی تصمیم‌گیری قطعی انجام نشده است.”

از سوی دیگر ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه اتهاماتی را که به دولت سوریه نسبت داده می شود رد کرد و گفت: “حمله شیمیایی توسط نیروهای نظامی سوریه انجام نشده است و صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم.”

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و ترکیه عمده‌ترین کشورهایی هستند که از اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه سخن می‌گویند.

از سوی دیگر روسیه نسبت به اقدامات خارج از چهارچوب شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد و اعلام کرد: اقدام نظامی خارجی علیه سوریه پیامدهای فاجعه بار برای خاورمیانه و جامعه جهانی به همراه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: “از شرکای آمریکایی خود و همه اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم محتاطانه عمل کنند و قوانین بین‌المللی را برای اقدامات خود در نظر بگیرند.”

در این میان عباس عراقچی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران به دولت‌های منطقه وبه ویژه ترکیه هشدار داد و گفت: کشورهای منظقه مراقب باشند زیرا آنچه در سوریه می‌گذرد در جهت منافع رژیم صهیونیستی است و هر گونه حمله به این کشور در راستای منافع این رژیم خواهد بود.