به نوشته وبسایت فارسی دویچه وله، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه (۲۱ مه / ۳۱ اردیبهشت) به نقل از آژانس رسانه‌ای بلومبرگ خبر داد که بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس به خاطر نقض تحریم‌هایی که ایالات متحده علیه ایران، سودان و چند کشور دیگر وضع کرده بود، احتمال دارد ناگزیر به پرداخت بیش از ۵ میلیارد دلار جریمه شود.

رویترز هفته‌ گذشته گزارش داده بود، مذاکراتی میان مقامات بانک بی ان پی و آمریکا بر سر پرداخت جریمه‌ای ۳ میلیارد دلاری در جریان است تا تحقیقات فدرال و ایالتی آمریکا در خصوص نقض تحریم‌ها فیصله یابد و این بانک بتواند مجوز فعالیت در آمریکا را حفظ کند.

البته آژانس رسانه‌ای بلومبرگ در عین حال با نقل از منابع آگاه گزارش داده که مذاکرات میان طرفین همچنان در جریان است و رقم نهایی جریمه ممکن است تغییر کند.

مقامات آمریکایی در سال‌های اخیر بانک‌های خارجی متعددی را هدف تحقیقات قرار داده و آنها را متهم به نقض تحریم‌ها علیه ایران و همچنین کشورهای دیگر کرده‌اند. به باور آنها این بانک‌ها با نهادهای مرتبط با کشورهای تحریم شده، مبادلات مالی داشته‌اند یا به این کشور‌ها برای استفاده از نظام مالی آمریکا کمک کرده‌اند.

لارس مک‌نیل، رئیس امور مالی بانک بی ان پی چندی پیش هشدار داده بود که مبلغ ۱ / ۱ میلیارد دلاری که این بانک برای پرداخت جریمه منظور کرده بود، به هیچ وجه کفایت نخواهد کرد.

بی‌میلی بانک‌های بزرگ به همکاری با ایران

خبرگزاری رویترز در اواسط ماه مارس سال جاری در گزارشی به بررسی دلایل عدم‌همکاری بانک‌های بزرگ بین‌المللی با جمهوری اسلامی پرداخته و از جمله نوشته بود که علیرغم “آب شدن یخ‌ها” در مناسبات ایران و جامعه جهانی، هنوز بسیاری از بانک‌های بین‌المللی از همکاری‌ مالی با ایران خودداری می‌کنند.

این بانک‌ها حتی در زمینه‌های معاملات دارویی و مواد غذایی با ایران که می‌توانند مبنای بشردوستانه نیز داشته باشند، اهمال می‌ورزند. بنا به ارزیایی رویتزر این “اهمال” ناشی از ترس بانک‌ها از مجازات‌های احتمالی اتحادیه اروپا و دولت آمریکا است.

رویترز در گزارش خود به نقل از یک کارشناس بانک نوشته بود، «با وجود چنین شرایطی طبیعی است که بانک‌ها تمایلی به همکاری ندارند. اوضاع سیاسی در جهان به سرعت تغییر می‌کند. رویدادهای اخیر در اوکراین نیز گواهی بر این مدعاست.»

بنا به توافق‌های موجود میان ایران و گروه ۱+۵، بانک‌های بین‌المللی می‌توانند در معاملاتی که مبنای بشردوستانه دارند، با بانک‌های ایرانی همکاری داشته باشند، اما هنوز هم تردید بنگاه‌های مالی در همکاری با ایران برطرف نشده است.