اعلام حمایت دوباره آمریکا از دولت وفاق ملی لیبی

قاهره- خالد محمود – لندن- الشرق الاوسط

منابع آگاه از احتمال به عقب افتادن نشست آماده سازی برای انتخابات لیبی در سال جاری خبر دادند. به گفته گزارش روز پنجشنبه (۳۰ ژانویه) رویترز‌، این نشست تا کسب حمایت بیشتر گروه های درگیر در لیبی به تعویق می افتد.
ناظران می گویند برگزاری همایش های ملی اقدام محوری در راستای دست یابی به نقشه راه سازمان ملل و غرب در لیبی است. در این نقشه راه به انتخابات به عنوان تنها راهکار خروج از جنگ هشت ساله بعد از سقوط معمر القذافی اشاره شده است. قدرت های بزرگ و گروه های مسلح متحد در صحنه سیاسی لیبی از نفوذ فراوانی برخوردارند و فضای بی اعتمادی بر روابط بین دو دولت و دو پارلمان رقیب در لیبی سایه افکنده است.
به گفته تحلیلگران امور لیبی چنانچه نشست آماده سازی برای برگزاری انتخابات به تاخیر بیفتد احتمالا خود انتخابات هم با تاخیر برگزار خواهد شد. این نشست توسط سازمان ملل برگزار می شود. قرار است گروه های گوناگون جامعه لیبی برای بررسی جزئیات مربوط به انتخابات همچون تعیین نظام ریاستی یا پارلمانی در نشست یاد شده شرکت کنند.
غسان سلامه فرستاده سازمان ملل در امور لیبی از برگزاری این نشست در هفته های نخست سال ۲۰۱۹ و برگزاری انتخابات در ماه ژوئن خبر داده بود. اما این کار به دلیل مخالفت گروه های اصلی حامی دو دولت رقیب در طرابلس و شرق لیبی شدنی نیست. این گروه ها از درآمدهای نفتی و شغل آفرینی برای گروه های مسلح در نبود دستگاه پلیس سود می برند.
منابع آگاه به برنامه های سازمان ملل به رویترز گفتند «نشست احتمالا در اواخر ماه فوریه برگزار می شود اما به احتمال قوی دستکم تا ماه مارس به عقب می افتد. غسان سلامه تا کسب اطمینان از حمایت همه گروه ها زمان و مکان این نشست را اعلام نمی کند». برخی دیپلمات ها می گویند «برگزاری این نشست آخرین کارت غسان سلامه است. او از سپتامبر ۲۰۱۷ به دنبال برگزاری انتخابات است».
از سوی دیگر، دولت پرزیدنت دونالد ترامپ هم ضمن اعلام حمایت دوباره از دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس (پایتخت لیبی) از زبان سفیر آمریکا در طرابلس گفت «آمریکا به حمایت از دستگاه امنیتی دولت به ریاست فائز السراج پایبند است».
سفارت آمریکا در لیبی با انتشار بیانیه ای در روز چهارشنبه (۳۰ ژانویه) گفت پیتر بادی سفیر آمریکا در لیبی در راس هیات رسمی به مصراته سفر کرد و با فتحی باش آغا وزیر کشور لیبی و محمد الحداد فرمانده منطقه نظامی میانه درباره تلاش های جاری برای توانمندسازی دستگاه های امنیتی لیبی در راستای برقراری امنیت در کشور گفتگو کرد».
بادی در این نشست گفت «آمریکا همچنان از تشکیل حکومت مقتدر و یکپارچه و دارای توان مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت و شکوفایی برای مردم لیبی حمایت می کند».
وزیر کشور دولت موقت لیبی هم خاطر نشان کرد که چشم انداز همکاری های دو جانبه در مسائل امنیتی به ویژه مبارزه با تروریسم در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.