Categories: خبر

اجلاس ریاض: تمرکز عربی بر سوریه و یمن.. و لاتینی بر فالکلند

بن حلی گفت نشست دو منطقه یک جهش کیفی است و به کار گیری اقتصاد در سیاست مورد نیاز است

بخشی از نشست مقدماتی اجلاس سران کشورهای عربی و کشورهای آمریکای لاتین در ریاض – عکس از الشرق الأوسط

چهارمین اجلاس سران کشورهای عربی – آمریکای لاتین، قرار است با مشارکت ۱۴ پادشاه، رئیس جمهور و امیر از کشورهای عربی و ۵ رئیس جمهور از کشورهای آمریکای لاتین امروز در ریاض پایتخت عربستان سعودی آغاز به کار کند. این اجلاس که با دعوت ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی انجام می شود و دو روز ادامه خواهد داشت، با هدف گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین دو طرف برگزار می شود.

سفیر ابراهیم محیی الدین،  مدیر گروه آمریکا در اتحادیه عرب گفت که این اجلاس پیش نویس  اعلامیه ریاض و همچنین یک بیانیه نهایی شامل خلاصه ای از مهم ترین مسائل موجود را در دستور کار خود خواهد داشت. محیی الدین توضیح داد که دستور کار اجلاس شامل تعدادی از قضایای سیاسی مورد اهتمام کشورهای عربی، و در رأس آن ها، قضیه فلسطین و تحولات اوضاع در سوریه و یمن و لیبی است، و دستور کار دیگر بر کشورهای لاتینی تمرکز دارد که از جمله آن قضیه جزایر فالکلند که مورد مناقشه بین آرژانتین و انگلیس است، و همچنین مسائل مربوط به بدهی ها و اقتصاد می باشد.

سفیر احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «اجلاس سران کشورهای عربی و کشورهای آمریکای لاتین، نشان دهنده یک تغییر کیفی در ماهیت برخورد با مسائل روز است، که از طریق به کار گیری جریان اقتصادی  برای موفقیت کار مشترک سیاسی انجام می شود». بن حلی ابراز امیدواری کرد که بازده این اجلاس بین منطقه ای، خلق ائتلاف های سیاسی در بدنه سازمان های بین المللی باشد که به دفاع از حقوق و مسائل مربوط به مردم  دو منطقه کمک کند. بن حلی همچنین بر اهمیت به کار گیری خروجی های مهم اقتصادی در زمینه های مختلف برای سازماندهی اقدام مشترک اقتصادی به عنوان اولین موتور محرک کار سیاسی، تأکید کرد.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post