جده : ابراهیم القرشی

گروهی از خوانندگان معروف خلیجی و عرب به مناسبت هشتاد و هشتمین سالگرد روز ملی سعودی در روزهای شنبه و یکشنبه (۲۲ و ۲۳ سپتامبر) در ریاض و جده و دمام اجرای زنده دارند.

۱۴ خواننده تا چند ساعت دیگر برای تمرین قبل از کنسرت در سه شهر یاد شده حضور می یابند. اجرای زنده این هنرمندان زیر نظر ترکی آل الشیخ رییس کمیته فنی هیات فرهنگ سعودی و از شبکه های روتانا پخش می شود. روتانا تنظیم کننده کنسرت ها است.

کمیته فرهنگ از کسانی که تمایل به شرکت در این کنسرت های رایگان دارند دعوت به عمل آورد. پنج کنسرت از روز شنبه آینده و با اجرای خواننده خلیجی (نوال الکویتیه) و خواننده عرب (انغام) در سالن سرپوشیده شهرک ورزشی ملک عبد الله (جوهره) در جده آغاز می شوند. این کنسرت برای بانوان اجرا می شود.

سه هنرمند خوش صدا یعنی خالد عبد الرحمان و عبادی الجوهر و عبد الله الرویشد روز شنبه در مرکز فرهنگی ملک فهد برنامه اجرا می کنند. خالد عبد الرحمان به دنبال غیبت چند ساله در ریاض حالا در این شهر کنسرت برگزار می کند. کنسرت های عبادی الجوهر و عبد الله الرویشد هم در دوره اخیر با استقبال چشمگیری مواجه شده اند.

این کنسرت ها در روز یکشنبه (روز ملی سعودی) با اجرای زنده محمد عبده ملقب به هنرمند جهان عرب و رابح صقر و رامی عبد الله ادامه پیدا می کند. محل برگزاری کنسرت ماجد المهندس و راشد الفارس و جابر الکاسر در مرکز فرهنگی ملک فهد در ریاض خواهد بود و کنسرت های راشد الماجد و نبیل شعیل و ولید الشامی در سالن سبز برگزار می شود. ورود زنان به این چهار کنسرت بلا مانع است.

البته در کنار کنسرت موسیقی، برنامه های فرهنگی و ورزشی و تفریحی به مناسبت هشتاد و هشتمین سالگرد روز ملی سعودی توسط چندین ارگان دولتی در سراسر کشور برگزار می شود. این فعالیت ها در راستای ایجاد شور و نشاط و سرور در فضای عمومی کشور تنظیم شده اند.

همچنین، برنامه فرهنگی مثل تئاتر و شب شعر و مسابقات شعر و برنامه های ویژه کودکان و نمایشگاه هنرهای تجسمی و اجرای زنده شعر و هنرهای مردمی و نمایشگاه عکس ملی و جلسه های فرهنگی در انجمن های ادبی و مراکز فرهنگی و هنری اجرا می شود.