اجبار به تغییر رشته 64 دانشجوی ایرانی در نروژ

اجبار به تغییر رشته ۶۴ دانشجوی ایرانی در نروژ

پلیس امنیت ملی نروژ خبر از اجبار ۶۴ دانشجوی ایرانی به تغییر رشته از رشته های فیزیک هسته ای، الکترونیک، متالوژی و مکانیک به سایر رشته ها، خبر داد و اعلام کرد به ایرانیان در این رشته ها پذیرش و ویزا نمی دهد.

نروژ تاکنون ۶۴ دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در این رشته ها در خواست کرده که رشته خود را تغییر دهند، در غیر اینصورت این دانشجویان باید ترک تحصیل کنند و ویزای دانشجویی آن ها باطل می شود.

نامه وزارت علوم نروژ به دانشگاه های این کشور برای ایجاد محدودیت در پذیرش دانشجویان ایرانی

نامه وزارت علوم نروژ به دانشگاه های این کشور برای ایجاد محدودیت در پذیرش دانشجویان ایرانی

پلیس امنیت ملی نروژ می‌گوید تعداد دانشجویان و متقاضیان این رشته ها از سال ۲۰۱۲ افزایش چشمگیری داشته و احتمال این وجود دارد که دانشجویان ایرانی از اطلاعاتی که به دست می آورند برای توسعه فعالیت های هسته ای ایران استفاده کنند.

همچنین در تاریخ ۱۹ فوریه سال جاری میلادی (۲۰۱۴)، وزارت علوم نروژ نامه ای را به دانشگاه های این کشور ارسال کرد که در این نامه پذیرش دانشجویان ایرانی در بسیاری از رشته های فنی مهندسی ممنوع شده است.

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه تهران، به شرق پارسی گفت: «وزارت علوم ایران باید پیگیر این موضوع باشد و از دانشجویان ایران در نروژ حمایت کند. منع دانشجویان از تحصیل در هر رشته ای عملی غیر قانونی و غیر آکادمیک است. اگر دانشجویی در رشته ای که مرتبط با فعالیت های هسته ای باشد تحصیل کند، نشان دهنده این نیست که او قرار است فعالیت غیر قانونی انجام دهد.»

زیبا کلام افزود: «در حالی که فضای ایران بعد از انتخابات به فضای تدبیر و امید تبدیل شده است و این اقدامات می تواند فضای دیپلماتیک را تحت تاثیر قرار دهد.»

مجتبی صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است که این اقدام نروژ کاری «غیر قانونی و نژاد پرستانه» دانسته است و گفت: «ما هر روز پیگیر مسئله این دانشجویان هستیم و بسیار امیدواریم که با رایزنی‌های صورت گرفته با سفارت ایران در نروژ و وزارت امور خارجه مشکل این عزیزان به زودی حل شود و این اقدام کاملاً غیرقانونی مرتفع شود.»

دولت هلند یکبار در سال ۱۳۸۷ هجری خورشیدی و یکبار در سال ۱۳۹۱ اقدام به وضع قوانین برای محدود کردن تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلند این موضوع را از مراجع ذی صلاح در این کشور پیگیری کرد که در نهایت این پیگیری ها به نفع دانشجویان ایرانی انجام شد.