روزنامه الشرق الاوسط – ایران روز یکشنبه ۱۱ روزنامه‌نگار را به اتهام همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه بازداشت کرد. اسامی روزنامه‌نگاران بازداشت شده، ۹ مرد و ۵ زن، توسط سردبیرانشان اعلام شده است. این ۱۱ روزنامه‌نگار برای هفت رسانه مختلف، شامل پنج روزنامه، یک هفته‌نامه و خبرگزاری نیمه‌رسمی ایلنا، کار می‌کردند.

سردبیران این روزنامه‌نگاران بازداشت شده، به شرط فاش نشدن نامشان، به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفتند که اتهام این ۱۱ تن «ارتباط‌ با بیگانه» عنوان شده است. این سردبیران درباره اینکه آیا اتهام روزنامه‌نگاران بازداشتی همکاری با بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا بوده، حرفی نزدند.

اما در این بین، خبرگزاری فارس با استناد به گزارش‌های غیررسمی، اتهام این افراد را «ارتباط با رسانه‌های بیگانه» دانست و به ویژه نام بی‌بی‌سی را عنوان کرد. همینطور، خبرگزاری مهر، اعلام کرد که این بازداشت‌ها با اتهام «همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب» صورت گرفته است.

فرهمند علیپور، روزنامه‌نگاری که خود پیشتر دو بار توسط مقامات جمهوری اسلامی دستگیر شده بود، در مصاحبه اختصاصی با الشرق‌الاوسط، بازداشت‌های اخیر را چنین توصیف کرد: « معمولا در دو دهه اخیر و در آستانه انتخابات مهم خصوصا ریاست جمهوری، فضای سیاسی در ایران بازتر میشد. موضوعی که بسیاری ها معتقد بودند تنها یک ابزار برای گرم کردن تنور انتخابات و مشارکت بالاتر جریان های سیاسی و مردم بود و ژست اینکه ایران در میان کشورهای منطقه به نسبت از فضای بازتر و رقابتی تری برخورد ار است.»

علیپور تأکید کرد: « در این دوره از انتخابات هم بسیاری ها به خصوص جریان سرکوب شده اصلاح طلب امیدوار بود که فضا بازتر شود و بتوان از این فضا برای طرح مطالباتی مثل آزادی زندانی های سیاسی بهره گرفت. یعنی اینکه شرایط سیاسی دست کم برگردد به همانی که چهار سال پیش بود.»

او افزود: « ولی ظاهرا دغدغه‌های حکومت بسیار متفاوت‌تر و بیشتر از گذشته است. اثرگذاری تحریم‌ها و نارضایتی‌های اقتصادی همچنین انزوای بین المللی و نبود آینده‌ای امیدوار کننده در کنار لج بازی‌ها و گردنکشی‌های رئیس جمهور احمدی نژاد باعث شده تا احتمالا برخی از نهادهای امنیتی درصدد نشان یک مانور باشند و از همین الان بخش اصلاح طلب رو یکبار دیگر سرکوب و مرعوب کنند و خیالشان اندکی راحت تر شود.»

با این حال، علیپور که پیش از این خبرنگار ویژه ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بوده است، این رویداد را چنین تفسیر کرد: «این دستگیری ها در دو دهه اخیر بی سابقه بوده و نشان از یک نگرانی جدی است. ولی من باور ندارم که همه گروههای اصولگرا و نهادهای حاکم موافق این اقدام باشند.»

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی فوری همه روزنامه‌نگاران بازداشتی و پایان دادن به رویه زندانی کردن روزنامه‌نگاران منتقد شد. این کمیته همچنین مدعی شد که بازداشت‌های اخیر در راستای حمله به بنگاه‌های خبری اصلاح‌طلبان در سال ۱۳۸۸ بوده؛ حمله‌هایی که موجب تضعیف رسانه‌های پرمخاطب آن روزگار شد.

همچنین، عفو بین‌الملل از ایران خواستار آزادی همه روزنامه‌نگارانی شد که تنها به دلیل انجام فعالیت حرفه‌ایشان در زندان به سر می‌برند. ان هریسون، معاون مدیر عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال افریقا گفت: آخرین نمونه از حبس روزنامه‌نگاران ایرانی نشانگر سرکوب‌های شدید خبرنگاری در ایران است، که نافض حق آزادی بیان است، و باید رفع شود.

او افزود: تمام روزنامه‌نگارانی که تنها به خاطر انجام شغلشان در زندان به سر می‌برند، باید هر چه زودتر و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند.