به گزارش بی بی سی فارسی، رهبران اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل، پایتخت بلژیک با صدور بیانیه‌ای گفته‌اند که بی‌اعتمادی به آمریکا به دلیل شنود مکالمات می‌‎تواند بر جنگ علیه تروریسم تاثیر بگذارد.

در این بیانیه که امروز (جمعه ۲۵ اکتبر) منتشر شده همچنین گفته شده که بی اعتمادی و عدم اطمینان می‌تواند “بر همکاری‌های اطلاعاتی بین کشورها تاثیر منفی داشته باشد.”

اما در این بیانیه تاکید شده که روابط نزدیک با آمریکا برای کشورهای اروپا حائز اهمیت است.

انتشار اخباری مبنی بر شنود مکالمات تلفنی شهروندان کشورهای اروپایی از جمله شنود احتمالی تلفن همراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط سازمان امنیت ملی آمریکا با واکنش هایی از سوی کشورهای اروپایی روبرو شده است.

در این بیانیه همچنین گفته شده که رهبران اتحادیه اروپا معتقدند که برقراری روابط باید بر پایه احترام و اعتماد متقابل باشد.

رهبران آلمان و فرانسه می گویند که می خواهند تا پایان سال جاری میلادی با مذاکره با آمریکا، در مورد جمع آوری اطلاعات به تفاهمی تازه برسند و مقررات جدیدی در این زمینه وضع کنند.

آنگلا مرکل هم گفته است که آلمان و فرانسه به دنبال تعریف چارچوب جدیدی برای همکاری های اطلاعاتی با آمریکا هستند.

خانم مرکل گفت که در پی ادامه همکاری با آمریکاست ولی تاکید کرد که به جای عذرخواهی کلامی خواهان واکنشی عملی از سوی این کشور است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه هم نسبت به گزارش های منتشر شده درباره شنود مکالمات تلفنی شهروندان این کشور توسط آمریکا ابراز نگرانی کرده است.