سخنگوی اتحادیهٔ عرب به «الشرق الاوسط»: کنفرانس بیروت در موعد مقرر برگزار می‌شود

قاهره: سوسن ابو حسین

محمود عفیفی سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه کشورهای عرب روز گذشته در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد بازگشت سوریه به اتحادیه بر اساس چارچوب مشخصی خواهد بود که باید از طریق شورای اتحادیه و با توافق کشورهای عربی صورت بگیرد و تا کنون (دیروز) هیچ کشوری درخواست رسمی برای این موضوع ارائه نکرده‌است.
وی در خصوص دعوت سوریه به کنفرانس تونس تأکید کرد که کشور میزبان بنا بر اقدام رسمی و توافقی که هنوز صورت نگرفته‌است از آن دعوت به عمل خواهد آورد.
عفیفی توضیح داد که کنفرانس بیروت در زمان و مکان تعیین شده برگزار خواهد شد و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی برای آن هستند.
وی در خصوص اهمیت کنفرانس بیروت اشاره کرد که این کنفرانس بعد از گذشت ۶ سال از کنفرانس توسعهٔ سوم که در سال ۲۰۱۳ در ریاض بود، برگزار می‌شود، به اضافهٔ اینکه شرایطی که منطقه در نتیجه تنش‌ها و نزاع‌ها با آن دست و پنجه نرم کرد تأثیرات منفی بر رشد و اقتصاد داشت که ایجاد روش‌های توسعهٔ پایدار ۲۰۳۰ را حائز اهمیت می‌کند.
وی در خصوص موضوع‌های کنفرانس گفت: بر موضوعات اقتصادی متمرکز می‌شود چرا که اتحادیهٔ عرب علیرغم اولویت بخشیدن به جوانب سیاسی، برای تمام موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اهمیت قائل است.
عفیفی همچنین از اقدامات دبیرخانه کل اتحادیهٔ عرب در خصوص اهمیت بخشیدن به حمایت از مناطق درگیری‌های مسلحانه سخن گفت که از جملهٔ آنها وضعیت پناهندگان سوری و باری است که بر دوش کشورهایی همچون اردن قرار دارد، وضعیت معیشتی پناهندگان فلسطینی بعد از موضع آنروا و همچنین بررسی اوضاع انسانی یمن به خصوص بهداشت است.