اقدام عباس در راستای خنثی کردن سیطره حماس بر مجلس و گرفتن پست «رئیس موقت» از آنهاست

رام‌الله: کفاح زبون

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانسی مطبوعاتی تحت عنوان «نقش بخش خصوصی در مبارزه با فساد» در رام‌الله تأکید کرد قصد دارد مجلس قانونگذاری را منحل کند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، در واقع این موضوع به شکلی اضطراری برای اولین بار در شورای مرکزی فلسطین برای مقابله با حماس و به دلیل عدم توافق بر مصالحهٔ با آن مطرح شد.
محمود عباس تأکید کرد شورای مرکزی اقداماتی علیه حماس، اسرائیل و آمریکا اتخاذ کرده و آنها همه این اقدمات را عملی خواهندکرد.
وی اشاره کرد حماس تاکنون در طی ۱۰ سال ۲۰ توافقنامه با جنبش فتح امضا کرده اما هیچ‌کدام اجرا نشده‌است.
وی در خصوص روابط با اسرائیل عنوان کرد: آنها تمام توافقات را زیر پا گذاشتند. ما به تصمیمات شورای مرکزی عمل می‌کنیم که گفته‌است باید هماهنگی امنیتی را متوقف کرده و روابط را قطع کنیم؛ چرا که اسرائیل به نقض توافقنامه‌ها ادامه می‌دهد.
وی ادامه داد: میان ما و آمریکا توافقنامه‌های مکتوب وجود دارد. نامه‌ای از باراک اوباما داریم. قطعاً ترامپ هیچ‌کس برایش موضوعیت ندارد حتی قطعنامه ۲۳۳۴ را به رسمیت نمی‌شناسد علیرغم اینکه در خصوص آن با آمریکا به توافق رسیدیم. در واقع ما به این توافقنامه اصلاً دست پیدا نکردیم و آنها آن را به رسمیت نمی‌شناسند و آمریکا توافقنامه‌ها را رد و نقض می‌کند.
گفتنی است جنبش فتح پس از شکست مذاکرات مصر به دنبال راه‌حلی برای کاهش سلطه کودتا در نوار غزه و در جواب شرط‌های حماس برای مصالحه است.
شورای مرکزی بعد از توصیه شورای انقلابی «فتح» در دوره سی‌ام خود بندی اضطراری تحت عنوان «انحلال مجلس قانونگذاری» وضع کرد و محمود عباس یک نشست دیگر نیاز دارد تا در خصوص منحل کردن مجلس قانونگذاری تصمیم بگیرد.
اگر مجلس قانونگذاری منحل شود ضربه‌ای به حماس خواهد بود که می‌گوید عزیز الدویک رهبر این مجلس به حکم قانون اگر رئیس تشکیلات خودگردان غائب باشد به طور موقت (۶۰ روز) جای او را می‌گیرد.
این در حالی است که جنبش «فتح» معتقد است دوره ریاست مجلس به پایان رسیده و باید بعد از دعوت محمود عباس به انعقاد مجلس، رئیس جدیدی انتخاب شود. مجلس قانونگذاری ۱۰ سال است که تعطیل شده و باید سرنوشت آن توسط شورای مرکزی معلوم شود.
منابعی آگاه به «الشرق الاوسط» اعلام کردند که شورای مرکزی بالاترین مقام قانونی فلسطین بوده و سلیم زعنون رئیس آن در صورت رخ دادن اتفاقی برای عباس، به عنوان رئیس موقت جانشین آن می‌شود.