کارتر اشتون در کردستان

کارتر اشتون در کردستان

لندن – “الشرق الاوسط آنلاین”

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا (روز یکشنبه) وارد اربیل واقع در کردستان عراق شد. به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، کارتر برای مذاکره در خصوص نقش نیروهای کرد در نبرد بازپس گیری موصل راهی اربیل شده است.

کارتر بعد از سفر به بغداد، برای مذاکره با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به اربیل سفر کرد.

کارتر با وجود تنش های پنهان بین نیروهای دولتی عراق و نیروهای پیشمرگه کرد از “هماهنگی کامل” بین این دو در جریان عملیات موصل تمجید کرد.

نیروهای پیشمرگه موفق به پس گرفتن برخی مناطق واقع در شمال و شرق موصل شدند. بنا به برنامه ریزی ها در رابطه با عملیات موصل، پیکارجویان کرد در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر مستقر شده و نیروهای دولتی وارد شهر خواهند شد.

روز شنبه، یک مقام نظامی آمریکا در بغداد گفت نیروهای مسلح کرد “تقریبا” به نقطه تعیین شده در ۲۰ کیلومتری موصل “رسیدند”. وی افزود آنها روز یکشنبه یا دوشنبه “در این اماکن موضع گیری خواهند کرد”.

وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با حیدر عبادی نخست وزیر عراق و ژنرال استیون تاونسند فرمانده کل ائتلاف بین المللی علیه داعش در بغداد دیدار کرد. رهبری این ائتلاف را آمریکا بر عهده دارد.

 مقام های نظامی آمریکا بر این باورند عملیات نظامی برای بازپس گیری شهر موصل از دست جریان های تندرو که از سال ۲۰۱۴ میلادی کنترل این شهر را در اختیار گرفتند طبق برنامه ریزی و پیش بینی های ائتلاف بین المللی علیه داعش پیش می رود. عملیات بازپس گیری موصل روز دوشنبه آغاز شد. اما مقام های نظامی آمریکا همواره تکرار می کنند که این عملیات شاید “چندین هفته یا چند ماه” طول بکشد. آنها وقوع یک جنگ خیابانی سخت همزمان با ورود نیروهای عراقی به عراق را بعید نمی دانند.

 این ژنرال آمریکایی خاطر نشان کرد “مقاومت تندروها نسبتا زیاد است.” وی گفت “آنها از خمپاره و خودروهای بمبگذاری شده که توسط عاملان انتحاری رانده می شود و بمب های دست ساز و حتی موشک های ضد زره استفاده می کنند.”