موسسه «امبیر آنالیزیس» در یک نظرسنجی از ۹ هزار جوان در خصوص استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به این نتیجه دست یافت که درصد بالایی از جوانان از کاربرد شبکه‌های اجتماعی مانند «فیسبوک»، «تویتر»، «اینستاگرام» و «اسنپ‌چت» امتناع می‌کنند.
به گزارش الشرق الاوسط، ۶۶ درصد جوانان در سال ۲۰۱۶ در پاسخ به این سوال که «آیا شبکه‌های اجتماعی در زندگی شما مهم هستند؟» پاسخ «بله» دادند، در حالی که نسبت پاسخ «بله» در سال ۲۰۱۸ به ۵۷ درصد کاهش یافت.
این در حالی است که در این دوره زمانی نسبت استفاده از این شبکه‌ها در بین بزرگسالان از ۲۳ درصد به ۲۸ درصد افزایش یافت.
در یک نظر سنجی دیگر، ۶۳ درصد دانش آموزان انگلیسی معتقد بودند که اگر شبکه‌های اجتماعی اختراع نمی‌شدند، زندگی شادتری داشتند.
این نتایج برخلاف باور عمومی درخصوص استفاده زیاد جوانان از وسایل ارتباط جمعی است و جوانان علاقه‌ای به استفاده از این شبکه‌ها ندارند.
دلایل این تغییر متفاوت است و براساس تجربه‌های شخصی آنان صورت می‌پذیرد.
یکی از دانش آموزان انگلیسی می گوید: وسایل ارتباط جمعی بسیاری از دوستان من را به «زامبی» تبدیل کرده و از ارتباط رو در رو با یکدیگر امتناع می‌کنند.
بسیاری از جوانان که عمدتا زیر ۱۵ سال هستند، به دلایل متفاوتی از جمله شرایط اجتماعی، تعصب و یا تهدید، استفاده از اینترنت را متوقف کردند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از جوانانی که پس از ۱۹۹۵ در اروپا و آمریکا به دنیا آمده‌اند حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی را استفاده نمی‌کنند.
لیزلی بیلبی رئیس شرکت تحقیقاتی «هیل هالیدی» در این باره می گوید: بچه‌های کوچکتر از بزرگترها تقلید کرده و شبکه‌های اجتماعی را ترک می‌کنند.
بسیاری از جوانان از اینکه مجبورند در شبکه‌های اجتماعی شخصیت‌ها و نام‌های غیرواقعی داشته باشند خسته شدند. برخی دیگر نیز به دلیل استفاده از این شبکه‌ها احساس ناامیدی می‌کنند.
امروزه معیار موفقیت اجتماعی، تعداد دنبال کنندگان در صفحات اینترنت است، به طوری که برخی از دانش آموزان آمریکایی از دادن آدرس صفحه اینستاگرام خود به دوستانشان به دلیل تعداد کم دنبال کنندگان خود خجالت زده می‌شوند.
این در حالی است که امروزه برخی موفقیت جدید را عدم حضور همیشگی در شبکه‌های اجتماعی می‌دانند و ترجیح می‌دهند که به جای تعداد زیادی دوستان ناآشنا در صفحه خود، فقط یک دوست واقعی داشته باشند.
 برخی نیز اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را وقت‌گیر و کاری بیهوده می‌دانند.