ولد الشیخ در صنعا… تمرکز حوثی ها بر «دولت انتقالی»

متصاعد شدن دود بر اثر حملات نیروهای ائتلاف به بزرگ ترین انبار اسلحه در حومه صنعا – عکس از آسوشیتد پرس

متصاعد شدن دود بر اثر حملات نیروهای ائتلاف به بزرگ ترین انبار اسلحه در حومه صنعا – عکس از آسوشیتد پرس

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، سحرگاه روز گذشته به یک کارخانه موشک و مهمات در نزدیکی صعده در شمال یمن و مقر شورشیان حوثی حمله کرد. منابع قبیله ای گفتند که کارخانه که در منطقه ساقین در نزدیکی صعده قرار دارد با این حمله کاملاً منهدم شد. جنگنده های ائتلاف همچنین روز گذشته ۴ حمله هوایی به بزرگ ترین انبار اسلحه در صنعا انجام دادند که باعث انفجارهایی شد. علاوه بر این بنا به گزارش برخی منابع نیروهای ائتلاف پنج حمله هوایی به مقر فرماندهی دفاع هوایی نیز انجام دادند.

در جنوب کشور نیز روز گذشته جبهه های نبرد در شهر عدن شاهد نبردهای سنگینی بین نیروهای مقاومت و شبه نظامیان حوثی و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن بود که تعدادی کشته بر جای گذاشت. مقاومت توانست برخی مواضع را که اخیراً از دست داده بود، از جمله منطقه «بساتین» در بخش دار سعد و «اردوگاه ۳۱ تیپ زرهی» را باز پس گیرد.

در زمینه سیاسی، انتظار می رود اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن، امروز به صنعا برسد تا در چارچوب سفر خود و جلسات چند روز گذشته با حکومت شرعی یمن که در ریاض وجود دارد، با حوثی ها و حزب کنگره عمومی خلق به ریاست صالح، و دیگر احزاب سیاسی نیز دیدار کند.

منابع سیاسی در صنعا خبر دادند که حوثی ها طی مذاکرات با ولد الشیخ می خواهند بر دو موضوع آتش بس در ماه رمضان و تشکیل «دولت مشترک انتقالی» تمرکز داشته باشند. در همین رابطه محمد عبد السلام سخنگوی حوثی ها روز گذشته در صفحه خود در فیس بوک نوشت که دو روز پیش با فرستاده سازمان ملل برای بررسی آتش بس دیدار کرده است. اما مکان دیدار را مشخص نکرد.

احمد فوزی سخنگوی سازمان ملل نیز به نوبه خود اشاره کرد که جزئیات آتش بس پیشنهادی همچنان مبهم است. فوزی گفت: «جزئیات درباره تاریخ شروع آتش بس و مدت توقف آن برای مقاصد بشر دوستانه هنوز هم معلوم نیست، اما فرستاده ویژه خوشبین است که احزاب در روزهای آینده توافق خواهند کرد».