ورود شیخ سلمان و چونگ رقابت را نفس گیر می کند

ریاض: طارق الرشید

ترکی آل الشیخ رئیس سازمان ورزش سعودی و رئیس کمیته المپیک بر ضرورت حمایت از عادل عزت رئیس سابق فدراسیون فوتبال غرب آسیا و رئیس سابق فدراسیون فوتبال سعودی برای به دست گرفتن زمام ریاست AFC تاکید کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، در همین راستا یک ائتلاف سه جانبه تشکیل شده است تا در انتخابات ریاست جدید AFC این نماینده سعودی را حمایت کنند.

ائتلاف «سعودی-اماراتی-بحرینی» تشکیل شده است تا در انتخابات ریاست جدید AFC از عادل عزت نماینده سعودی ها حمایت کند.

در حال حاضر با کناره‌گیری عادل عزت از سمت رئیس فدراسیون فوتبال سعودی، نواف تمیاط نائب رئیس این فدراسیون جایگزین عزت شد.
عزت در کارنامه خود سابقه ۲۰ سال فعالیت در امور اداری و مالی را دارد و سابقا به عنوان مدیر اجرایی لیگ حرفه ای سعودی فعالیت می‌کرد.

عزت در دو سال ریاست فدراسیون سعودی اقدامات مهمی در راستای حرفه ای سازی فوتبال سعودی برجای گذاشت. او برای اولین بار به باشگاه اجازه به کارگیری دروازه بان خارجی را داد.

انتخابات جدید رئیس فدراسیون فوتبال آسیا سال آینده برگزار خواهد شد.

در این میان، شیخ سلمان، رئیس کنونی AFC رقیب اصلی عادل عزت در این انتخابات است.

شیخ سلمان دو روز پیش رسما اعلام کرد که خود را برای انتخابات جدید آماده کرده است.

سلمان آل خلیفه («الشرق الأوسط»)

شیخ سلمان، رئیس کنونی کنفدراسیون فوتبال آسیا در رابطه با انتخابات جدید ریاست AFC که چند ماه دیگر برگزار می شود، عنوان کرد: بهترین کار در شرایط کنونی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا این است ما دوباره به کارمان در این منصب باشیم. ما در ۵ سال گذشته که ریاست این سازمان را برعهده داشتم شاهد پیشرفت های زیادی بودیم. این مدت فوتبال میان ملت ها نزدیکی و دوستی ایجاد کرد.

شیخ سلمان در حالی برای حضور در انتخابات پیش رو ابراز آمادگی کرده است که عادل عزت و یک کاندیدای کره ای جدی ترین رقیبان او برای کسب ریاست ای.اف.سی است.

شیخ سلمان بحرینی از سال ۲۰۱۳ در نقش رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا فعالیت می کند اما سال آینده انتخابات جدید برای انتخاب رئیس جدید این کنفدراسیون برگزار خواهد شد و به نظر می رسد باتوجه به انتقادها او با چالش جدی روبرو شود.

از سوی دیگر چونگ مونگ جون وارث میلیاردر شرکت هیوندای کره جنوبی که در حال سبک و سنگین کردن جانشینی سلمان در مسند کرسی ریاست afc است.
چونگ نایب رییس سابق فیفا یکی از سرسخت ترین منتقدان بلاتر بود و خواستار اصلاح فیفا و شفافیت این نهاد شده بود. او برای ریاست فیفا نیز دورخیز کرده بود که در این زمینه موفق نشد.

مونغ تشونغ جون («الشرق الأوسط»)

چونگ مونگ جون که ۶۵ سال پیش در پوسان کره جنوبی متولد شد، یک بازرگان و سیاستمدار اهل کره جنوبی است.

او که مدتی هم ریاست فدراسیون فوتبال کره جنوبی را بر عهده داشت، همواره در سمت‌های مشاوره‌ای به فوتبال کشورش خدمت کرده است؛ چنان‌که در فوتبال آسیا و جهان هم تقریبا به همین نوع کمک می‌کرد.

جون فرزند موسس و مدیر ابرشرکت صنایع سنگین هیوندای (دومین شرکت بزرگ قاره آسیا، پس از آرامکو) و از سهامداران بزرگ همین مجموعه است. او همواره در چند دهه اخیر از ثروتمندترین افراد قاره آسیا بوده است.

او فوق دکترای مدیریت از دانشگاه جانز هاپکینز را دارد.