شاخص جهانی فتوا در مصر: بن لادن و القرضاوی بینان‌گذاران خشونت در غرب هستند

قاهره: ولید عبدالرحمن

براساس مطالعه‌ای که در مصر انجام شد سازمان داعش به گروهک‌ها و افرادی تبدیل شده که جنگ‌ها و گروه‌های تروریستی را اداره می‌کنند.
به نظر می‌رسد آینده این سازمان تروریستی بسیار دراماتیک‌تر باشد، چرا که انتظار می‌رود پس از شکست پروژه داعش و به دلیل نداشتن استراتژی روشن، تعداد افراد فراری و کسانی که از این گروه تروریستی جدا می‌شوند، افزایش یابد.
این مطالعه که روز گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که بقایای این سازمان دو راه بیشتر ندارند، یا باید به القاعده بپیوندند و با این سازمان تروریستی هم‌پیمان شوند و یا سازمان و گروهک‌های جدیدی با رویکرد قبلی خود تشکیل دهند.
همزمان با انتشار این مطالعه، شاخص جهانی فتوا در مصر تأکید کرد: «فتواهای اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده و یوسف القرضاوی رئیس سابق اتحادیه جهانی دانشمندان مسلمان جهان (پدر معنوی اخوان المسلمین مصر) در شبکه‌های اجتماعی، بنیان‌گذار خشونت در جوامع غربی هستند. بن لادن در سال ۱۹۹۴ فتوای جنگ با خارجی‌های سراسر جهان را صادر کرد و القرضاوی نیز در سال ۲۰۰۴ ربودن آمریکایی‌ها در عراق و کشتار آنان را مجاز دانست».
دیده‌بان فتواهای تکفیری و نظریات افراط ‌گرایانه وابسته به دار الفتوای مصر در مطالعه‌ای که روز گذشته با عنوان پایان ایدئولوژی سازمان (داعش) منتشر کرد گفت: «انتشارات و مطالب رسانه‌ای داعش همواره نشان دهنده وضع میدانی آن بوده است، اولین مرحله یعنی از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که شاهد تحول و افزایش مطالب نوشتاری و سمعی و بصری آنها بودیم، آنها در این مطالب به جهاد، توسعه و گسترش قلمرو خود می‌پرداختند. مرحله دوم از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ که همزمان با شکست‌های میدانی آنها بود، در این فاصله زمانی فعالیت‌های رسانه‌ ای داعش نیز کاهش یافت و مطالبی در زمینه صبر بر بلایا، ایستادگی و ثبات و عدم فرار از میدان منتشر کرد».
بنا به گزارش شاخص جهانی فتوا وابسته به دار الفتوای مصر دلیل گسترش اسلام هراسی و انتشار آن در غرب، فتواهایی است که در گذشته در زمینه افراط گرایی، تکفیر دیگران، گسترش افکار و عقاید دینی نادرست منتشر می‌شد، به طوری که ۳۹ درصد فتواهایی که اخیرا در غرب بازنشر داده شده، مسلمانان را به جهاد دعوت می‌کرد.
در ادامه این مطلب آمده است: «هدف از بازنشر این فتواها در شبکه‌های اجتماعی غربی فقط اسلام‌هراسی نیست، بلکه دلیل اصلی آن ترس از افزایش تعداد مسلمانان در کشورهای غربی و تخریب چهره اسلام و مسلمانان است».