WeChat - Instagram

WeChat – Instagram

یازده روز پس از هشدار رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا درباره نظارت پلیس بر فضای «وی‌چت» این برنامه در ایران فیلتر شد. فیلتر وی‌چت در جلسه روز جمعه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی تصویب و بلافاصله اجرا شد.

وی‌چت برنامه رایگان مورد استفاده تلفن‌های همراه هوشمند مدتهاست مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته بود. وی‌چت یک شبکه اجتماعی موبایل‌‌محور است که توسط شرکت چینی tencent طراحی و ساخته شده و هم اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

کاربران با دانلود رایگان این برنامه و نصب آن بر روی تلفن های همراه خود می توانند از امکانات رایگان آن که شامل ارسال پیامک و عکس، مکالمه تصویری و ارتباط برقرار کردن با دیگر کاربران بود استفاده کنند. از دیگر ویژگیهای این برنامه امکان یافتن بقیه کاربران در فضاهای عمومی بود.

با این حال هشدارها نسبت به استفاده کاربران ایرانی از برنامه وی‌چت از حدود یک ماه پیش آغاز شد. یکی از اولین کسانی که نسبت به این برنامه تلفن های همراه واکنش نشان داد مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان بود، او در گفتگو با «خبرگزاری تسنیم» گفت: «پشت پرده شبکه اجتماعی جدید «وی‌چت» صهیونیسم است که از این شبکه‌های مخرب حمایت می‌کند.»

گفتگوی این مقام شبه نظامی با خبرگزاری که گفته می شود وابسته به سپاه پاسداران است در قالب مجموعه مقالات و گزارشهایی بود که توسط این خبرگزاری با عنوان « بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی جدید بر خانواده‌ها» منتشر می شد. تسنیم تا کنون بیش از ۱۰ مطلب در این باره در گفتگو با مسئولان نظامی و انتظامی، کارشناسان و نمایندگان مجلس منتشر کرده است که در همه آنها انتقادات شدیدی به شبکه های اجتماعی و به ویژه وی‌چت وارد شده است.

در واقع با بررسی خروجی خبرگزاری ها و سایت های خبری فعال در ایران به نظر می رسد «خبرگزاری تسنیم» در روزهای اخیر آغازگر و هدایت کننده اصلی حملات هدفمند علیه شبکه های اجتماعی مختلف و به خصوص آن دسته از این شبکه ها که بر روی گوشی های تلفن همراه کار می کنند بوده است.

این نکته از آن رو اهمیت دارد که چندی پیش روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی و عضو سابق کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) در گفت و گو با «خبرگزاری برنا» گفته بود ایرانی ها رتبه چهارم کاربران وی‌چت در دنیا را دارند.

به گفته کارشناسان امنیت اطلاعات و شبکه های کامپیوتری استفاده رایگان از نرم افزارهایی مانند وی‌چت منجر به ضررهای هنگفت اپراتورهای رسمی تلفن همراه می شود. چرا که کاربران با استفاده از این نرم افزارها به صورت رایگان اقدام به ارسال پیامک و انجام مکالمه صوتی و تصویری می کنند و به همین دلیل از سود این اپراتورها کاسته می شود.

همین موضوع را چند روز پیش علیرضا خراسانی از کارشناسان امنیت اطلاعات و شبکه های کامپیوتری و عضو رسمی کمپانی اپل در بخش سخت افزار در وب سایت خبرآنلاین در قالب مقاله ای توضیح داده بود. این کارشناس در مطلبی که با عنوان «علت واهمه اپراتورهای مخابراتی از سیستم های چت» نوشت علت این واهمه را توضیح داد.

خراسانی در بخشی از مطلب خود نوشته است: « داستان ورود پلیس به سیستم های وی چت و اینستاگرام و …. که کاربران به این خبر واکنش نشان داده و آن را نقض حقوق شهروندی دانسته اند، به کنار؛ روی سخنم با اپراتورهای بی کیفیت مخابراتی- موبایلی ایرانی است و از آنها می خواهم از آب گل آلود ماهی نگیرند و حداقل آنها به حقوق شهروندی احترام بگذارند، کمی تکنولوژی یاد بگیرند و کمی از پولهایی که از مردم می گیرند را صرف ترجمه استراتژی کمپانی های مخابراتی روز دنیا کنند و ببینند آنها چگونه خود را به آب و آتش می زنند (دادن گوشی مجانی، دو ماه رایگان، اینترنت رایگان، خط تلفن ثابت رایگان با قرارداد یک ساله برای موبایل) تا یک مشتری را از دست ندهند.»

این نکته زمانی معنار دار می شود که به اختصاص ۵۰ درصد از سهام اپراتور همراه اول به عنوان اصلی ترین اپراتور تلفن های همراه در ایران به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران اشاره کنیم. این نهاد نظامی همچنین بخشی از سهام «ایرانسل» دومین اپراتور بزرگ تلفن های همراه در ایران نیز در اختیار دارد. به نظر می رسد انتقادات شدید و تند خبرگزاری تسنیم به این نرم افزار بی ارتباط با موضوع احتمال کاهش سود این نهاد نظامی با گسترش نرم افزارهایی مانند وی چت نباشد.

موج انتقادات و حملات به شبکه اجتماعی وی چت منجر به آن شد که یازده روز پیش سرهنگ مسعود زاهدیان رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پلیس در فضاهای مجازی نظارت دارد، اظهار کرد: «نیروی انتظامی در حوزه‌ اینترنت حضور داشته و فضاهایی نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام، وی‌چت و امثال آن تحت نظارت است.»

سرهنگ زاهدیان همچنین تاکید کرد: «پلیس برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از گرفتاری شهروندان در دام فساد و فحشا در این فضا حضور خواهد داشت و طبیعی است پلیس در این فضاها با موارد تخلف برخورد خواهد کرد.»

در نهایت روز جمعه مجموعه این انتقادات و حملات موجب شد در جلسه روز جمعه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی فیلترینگ وی چت تصویب و اجرا شود. تصمیمی که انتقاد بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی را در پی داشت.