آیا تعارف کار خوبی است؟

تعارف کردن شبیه هدیه یا سورپرایز قشنگی است که طرف مقابل را شاد می کند و این حس را در او ایجاد می کند که با بقیه فرق دارد. نتایج یک پژوهش نشان داده که تعارف مثلا در محل کار منجر به بهبود بازده کاری می شود؛ یعنی دقیقا مثل کسی که پاداش مالی دریافت می کند.
تعارف کردن منطقه استریاتوم مغز را فعال می کند. این همان منطقه ای است که نسبت به پاداش واکنش نشان می دهد.
این پژوهش افزود «تعارف منجر به تقویت روابط اجتماعی و افزایش روابط سازنده و به طور عام خوشنودی می شود.»
جان گوتمن کارشناس خانواده می گوید «تعارف کردن یکی از ویژگی های رابطه زناشویی موفق بوده و معمولا میانگین تعارف در میان زوج های خوشبخت پنج برابر زوج های ناموفق است.»
سایت لایو بلد اند بلوم افزود «دانشمندان می گویند به کار بردن جملات خوشایند و خوب در محیط درسی یا حتی در مراکز بازپروری استراتژی موثری برای تشویق افراد به تلاش و کوشش فراوان برای رسیدن به هدفشان به شمار می رود.»
وقتی می خواهید به فردی برای رسیدن به هدفش کمک کنید راهی بهتر و موثرتر از تعارف کردن وجود ندارد.
مبتدیان معمولا بیشتر به دنبال نظر خواهی و ارزیابی کارشان و اینکه آیا خوب و با پشتکار کار می کنند یا نه هستند و می خواهند درباره آنچه از دستشان برمی آید بیشتر بدانند. افراد تازه کار همیشه تعارف را این گونه تعبیر می کنند که آنها در مسیر درست در حال حرکت هستند و باید هم به کارشان به همین شکل ادامه بدهند.
به گفته این پژوهش، ادب و نزاکت و مهربانی از جمله رفتارهایی هستند که به بقیه هم سرایت می کنند. مثلا وقتی شما با ادب و نزاکت با طرف مقابل رفتار می کنید احتمالا او هم همان روش را با دیگری در پیش خواهد گرفت. بدین ترتیب، زنجیره ای از رفتارهای سازنده و جمله های مثبت و خوشایند ایجاد شده و موج شوخ طبعی و نشاط در سراسر جهان گسترش پیدا می کند.

الشرق الاوسط:
Related Post